Det svenska bolaget Chimi Eyewear växer snabbt och syns flitigt på kända profiler. Bakom bolaget, som startade för fem år sedan, står barndomsvännerna Daniel Djurdjevic och Charlie Lindström. Det hela började med att Charlie Lindström, som arbetar som stylist, hade problem med att hitta passande bågar när han stylade. Det blev upptakten till Chimi vars målsättning är att ”matcha alla uttryck och stilar i människors färgglada liv". I dag sker försäljningen genom egen e-handel samt återförsäljare. Bland ägarna finns sedan tidigare bland annat Nils Tham, son till Lottie Tham som är storägare i H&M och syster till Stefan Persson. EEQUITY INVESTERAR Nu tar Chimi in 80 miljoner kronor från det svenska riskkapitalbolaget Eequity, vilket värderar bolaget till 380 miljoner kronor, enligt Di Digital. Eequity tar en minoritetspost på 21 procent av bolaget, vilket innebär att grundarna behåller majoriteten. Kapitalet ska bland annat användas för att bygga organisation, bredda produktsortimentet, skala globalt och satsa på mer marknadsföring. Chimi har varit framgångsrika när det kommer till att knyta starka profiler till sig och glasögonen har skymtats på bland annat Beyonce, Zara Larsson och Zlatan Ibrahimovic. Eequity har i sin tur investerat i en rad vassa svenska e-handlare som exempelvis Nakd och Ideal of Sweden. Daniel Djurdjevic, vd på Chimi, lyfter specifikt fram Eequitys kompetens när det kommer till att ska bolag internationellt. “Vi tror att Chimis starka produktportfölj och varumärkesposition ihop med Eequitys kompetens inom e-handel och globalisering kommer fungera fint i symbios. Vi ser även fram emot att dela kompetens och erfarenhet med alla de andra produktbolagen inom Eequitys portfölj”, säger Daniel Djurdjevic. I räkenskapsåret som avslutades i januari förra året framgår det att omsättningen landade på 44 miljoner kronor med ett minusresultat på 1,8 miljoner kronor. I år uppges omsättningen landa kring 100 miljoner kronor. “Planen är att accelerera tillväxten främst genom att skala upp bolaget globalt och att bredda Chimis sortiment till flera nya produktvertikaler”, säger Alexandra Severin, associate på Eeuity.