Sök

Se upp modejättar – nu ska hon ge tillbaka makten till influencers

Off scriptHelgintervju

Henrietta Fromholtz, bolagsbyggare som influencer. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Henrietta Fromholtz har känt på startupslivets hårda baksida – men låter sig inte avskräckas. Nu ska hennes nya bolag flytta makten från modejättarna till influencers.

“Mina tidigare erfarenheter har blivit en stor del av min nuvarande business”, säger Henrietta Fromholtz.

Henrietta Fromholtz har en gedigen erfarenhet från startupvärlden och kan titulera sig såväl bolagsbyggare som influencer. Hon har arbetat på heta techbolag som Ivyrevel och Wrapp – och även gått ut och pratat öppet om hur tuff verkligheten på en startup kan vara. I motsats till många andra hann Henrietta Fromholtz dra i handbromsen innan hon kraschade – och flaggade samtidigt för att hon knappast är klar med techvärlden. 

“Det ska bli spännande att komma tillbaka till en startup senare, men då kommer jag att komma med något eget”, sa hon till Breakit våren 2019.

Och så blev det. I dag driver Henrietta Fromholtz bolaget Off Script som låter influencers sälja produkter direkt genom en egen webbshop.

“Det har varit en resa och jag har hunnit blivit mamma och utvecklat mina kanaler. Mina tidigare erfarenheter har blivit en stor del av min nuvarande business”, berättar Henrietta Fromholtz nu för Breakit. 

Ska ge makten åt influencers
Allting startade med att Henrietta Fromholtz sökte sig till Antlers acceleratorprogram. Hon kände sig redo för att bygga bolag och ville träffa andra hungriga entreprenörer. Det var där hon kom i kontakt med sin ena medgrundare, Pontus Karlsson, efter att de börjat prata om problemen på influencermarknaden. 

I dag marknadsför influencers ofta varumärken i egna sociala medier och genom varumärkenas plattformar. Om du marknadsför ett par byxor i dina kanaler slussas dina följare ofta vidare till varumärkets sajt där de konverteras till kunder. Samtidigt överöses Henrietta Fromholtz och andra influencers ofta av frågor från följare som vill veta var kläderna de har på sig är köpta (även när det inte är samarbeten). 

Nu vill vi möjliggöra för influencers att ta marknadsandelar från retailers

“Det innebär en direktförsäljning åt varumärkena. Jag har inte tid att svara och frågan är om jag verkligen vill bjuda på gratis konvertering då det finns en orättvisa i dagens upplägg. Vi hör dagligen om varumärken frontade av influencers framgångar, men nu vill vi möjliggöra för influencers att ta marknadsandelar från retailers”, säger Henrietta Fromholtz. 

Med sig på resan har de även medgrundare Gus Fune. 

Tagit in japansk investerare 
I slutet av förra året lanserades Off Script där e-handlare kopplar upp sin e-handel mot plattformen för att göra sitt produktutbud tillgängligt för influencers och andra kreatörer. Profilen får sedan en egen butik, en avdelning på Off Scripts hemsida, där de kan välja ut vilka produkter och plagg som de vill sälja. 

“Majoriteten av användarna frontar produkter i shopen som dom själva äger för att följarna enkelt ska hitta vad dom precis såg swisha förbi på Instagram Stories”, förklarar Henrietta Fromholtz.

Kunderna kan följa och shoppa från sina favoritprofiler och plattformen fungerar som en mellanhand som sköter check-out och betalning. På plattformen finns bland annat Mantle-grundaren Stina ”Stinza” Lönnkvist och Tess Hell och bland varumärkena hittar vi Safira, Röhnisch och Sandqvist. 

Profilen får en del av varje försäljning, mellan 10 och 20 procent, och även Off Script får såklart en del av kakan. Varorna uppdateras i realtid så att de håller samma pris som på varumärkenas egna sajter, och det är varumärkena själva som gått med på att släppa en del av sina intäkter i utbyte mot att finnas på plattformen. 

Off Script omsatte 350.000 kronor med ett minusresultat på runt 1 miljon kronor under förra året. De har hittills tagit in runt 2,5 miljoner kronor från bland annat Antler och japanska investmenbolaget Harizury. 

I dag driver Henrietta Fromholtz bolaget Off Script som låter influencers sälja produkter direkt genom en egen webbshop.

Öppna upp för fler nischer 
Att få influencers och varumärken att hoppa på nya initiativ är inte alltid det lättaste. Varför dela med sig av en del av intäkterna när man redan har en lösning som fungerar bra? 

“Både influencers och varumärken har en fungerande modell som alla är nöjda med idag, men det jag och mina influencerkollegor inte vet är hur mycket efterfrågan vi faktiskt skapar över tid och går miste om i pengar”; säger Henrietta Fromholtz. 

Henrietta Fromholtz säger att uppsidan för varumärkena är att det är billigare att finnas på marknadsplatsen än hos många retailers, och de tar bara betalt vid köp. 

”Vår grund sedan start har varit små hållbara varumärken som inte har möjlighet att finnas hos större återförsäljare och inte får utrymme hos andra varumärken”. 

Nu består bolaget av 6 personer och över 200 varumärken har redan signat upp på plattformen. 

Plattformen fokuserar inledningsvis på kläder, smink och accessoarer men kommer framöver även att öppna upp för andra typer av produkter som exempelvis möbler och gaming. 

Inspireras av Wrapp-grundaren
Henrietta Fromholtz resa inom startupvärlden har varit tuff, men den har också gett viktiga verktyg inför framtiden, och erfarenheter hon nu använder för att bygga sitt egna bolag. Hon inspireras bland annat av Wrapps grundare Aage Reerslev som startade bolaget tillsammans Hjalmar Winbladh, Andreas Ehn och Aurore Belfrage. Wrapp såldes till Meniga för snart 2,5 år sedan. 

“Jag påminner ofta mig själv om Aages förmåga att övertala alla med sin otroliga energi. Övertyga om vilken succé som ligger och väntar på toppen av berget. Den egenskapen är extremt viktig när man egentligen bara vill lägga sig ned och gråta”, säger Henrietta Fromholtz. 

Man kan få det lilla extra genom att skapa engagemang och tillhörighet, inte pusha sina anställda till det yttersta

Nu, när hon själv har ledarrollen, kan hon reflektera över tidigare chefer som pushat sina anställda för hårt. 

“Jag kan förstå frustrationen, att man vill ha det där lilla extra, men jag är glad över att jag fått uppleva hur det är att stå på andra sidan också. Jag vet att man kan få det lilla extra genom att skapa engagemang och tillhörighet, inte pusha sina anställda till det yttersta”.

Läs mer