När fler och fler affärer och transaktioner flyttas ut på Internet, växer hotbilden för dig som varumärkesägare. Varumärkesintrång, cyberattacker och piratkopiering är alla hot som blivit allt vanligare de senaste åren. ”Domännamn används för att försöka begå e-postbedrägerier och phishing. Rätt domänstrategi, bevakning och säkerhetsstandard som t.ex. DMARC ger ett skydd mot detta och det är något vi på Dotkeeper hjälper många av våra kunder med”, säger Sannah Westerlund, Chief Marketing Officer på Dotkeeper. Vill du lära dig mer om hur du kan skydda ditt varumärke online? Var med på Dotkeepers kostnadsfria webinar den 9/9– anmäl dig här! TRE VANLIGA FRÅGOR Dotkeeper jobbar på flera olika sätt för att hjälpa företag att skydda sig från varumärkesintrång. Här delar de med sig av tre vanliga frågor (och svar) på vad du som varumärkesägare har för möjligheter om det drabbar dig. VILKA DOMÄNREGISTRERINGAR AV UTOMSTÅENDE KAN ANSES SOM INTRÅNG PÅ MITT FÖRETAGS VARUMÄRKE? ”Det beror på flera olika faktorer, och inte minst vilken toppdomän det rör sig om. Om man tittar på .se eller .com som är de vanligaste toppdomänerna i Sverige, gäller att man måste uppfylla tre kriterier vid en bedömning av huruvida intrång föreligger”, säger Sannah och fortsätter: ”Först och främst ska domännamnet vara identiskt eller förväxlingsbart med det registrerade varumärket. Domännamnsinnehavaren ska inte ha eget berättigat intresse till domännamnet. Och slutligen behöver det kunna bevisas att innehavaren har agerat i ond tro. Om inte dessa rekvisit uppfylls kommer du inte kunna gå vidare juridiskt utan alternativet blir istället att köpa loss domännamnet från dess innehavare.” Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller och vad som kan anses som intrång! JAG HAR IDENTIFIERAT ATT EN DOMÄNREGISTRERING GÖR INTRÅNG PÅ MITT VARUMÄRKE, VAD GÖR JAG? ”Du behöver alltid börja med att göra en nulägesanalys. Om du inte har rätt kunskap själv är det något man kan få hjälp med hos oss på Dotkeeper. Oftast handlar det om att du har två alternativ. Gå den rättsliga vägen, eller att köpa loss domännamnet från innehavaren. I vissa fall, om en domän används skadligt, kan det bli aktuellt med s.k. take.down. Det innebär kortfattat att domännamnet plockas ned.” Ska du köpa loss ett domännamn från en innehavare? Missa inte dessa tipsen – innan du börjar en förhandling! HUR KAN VI PROAKTIVT UNDVIKA INTRÅNG VIA DOMÄNREGISTRERINGAR? ”Det här är en viktig del för alla företag som har en närvaro på nätet. Det första steget är att se till att äga er plats på Internet genom att säkerställa att ni har en strategi och policy för vilka domännamn som är viktiga för er verksamhet och som ni därmed ska kontrollera. Denna strategi bör även behandla hur ni tänker kring vanliga felstavningar, när ni lanserar nya varumärken och expanderar till nya marknader.”, säger Sannah och fortsätter: ”När ni har detta på plats, är det ett kostnadseffektivt alternativ att komplettera med domänbevakning. Bevakningen larmar om någon annan registrerar ett domännamn baserat på ert varumärke, så att ni snabbt kan agera, förhoppningsvis innan någon skada är skedd. ” Vill du ha hjälp med domänbevakning? Läs mer om hur Dotkeeper kan hjälpa er här!