Så gick Klarnas första tester med den egna Swishkonkurrenten

Breakit - Så gick Klarnas första tester med den egna Swishkonkurrenten
Foto: Pressbild
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Fler har valt betalningsföretagets egna tjänst framför kortbetalning.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

För två veckor sedan rullade Klarna ut ett “semitest” av sin egna betaltjänst Klarna Direkt. Med hjälp av den kan köparen betala för en vara med ett klick, något som Breakit tidigare skrivit om.

Nu visar Klarnas första egna analys av den nya tjänsten att fler kunder valt bolagets egna betalsystem framför kort- och bankbetalning.

“Det känns för tidigt att ge en siffra, eftersom det är i ett så tidigt skede, men det mest konkreta vi kan se är att Klarna Direkt var det mest populära betalsättet. Något som förvånade oss. Vi trodde att det skulle ta lite längre tid att få den typen av respons”, säger David Fock, produktchef på Klarna.

Det är främst personer som annars skulle ha betalat direkt på annat sätt som valt Klarna Direkt, och alltså inte fakturakunderna.

“Vi tror att folk som har Klarna Direkt uppskattar valfriheten att ibland kunna betala direkt och ibland kunna vänta med betalningen tills de fått hem varorna", säger David Fock.

De första som kunnat testa är personer som redan registrerat sig i Klarnas användarportal. Det rör sig om 700.000 användare. Under testperioden har köp med Klarna Direkt gjort i runt 1.000 butiker, men hur många personer det rör sig om vill man inte gå ut med. Under våren kommer det rullas ut till allmänheten, och om populariteten håller i sig då betyder det alltså att Klarna får över fler kunder till de egna betalmetoderna.

Kan man säga att ni tar kunder från kortföretagen?

“Det är inte drivkraften bakom. Vi tror på att låta användarna välja det betalsätt de gillar bäst. Vår tro är att vi ska ha alla de populära betalsätten”, säger David Fock.

Lanseringen kommer i samma veva som Klarna också gått ut med att man ska inkorporera Swish i betalsystemet. Något som dock dragit ut på tiden. Därmed kommer även de två betalsätten konkurrera med varandra på Klarnas checkout. 

Men David Fock menar att Swish inte är en direkt konkurrent.

“Vi ser att Swish och Klarna Direkt båda kommer finnas och vara populära. Swish har en stor användarbas, det är många som gillar tjänsten. Däremot har det tagit lite längre tid att integrera den på checkouten, de har gjort systemet lite krångligt i och med att varje butik först måste skriva avtal med sin bank”, säger han.

Vad är det långsiktiga målet med Klarna Direkt?

“Det är att ha ett sätt att kunna betala köp direkt, men fortfarande ha full köpgaranti. Vi ser att det finns många områden där en faktura inte är det optimala sättet att betala”.

 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel