Sök

Stockeld får in 163 miljoner till sin veganska ost: "Brutalt intensivt år"

Norrsken FoundationGullspång InvestClimate tech

Foto: Stockeld Dreamery & Victor Enberg/Dobb 2.0

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Nu kan han öka takten på sin veganska ost-satsning.

Sorosh Tavakoli var en gång i tiden medgrundare till videoannonsbolaget Videoplaza, som såldes för 500 miljoner kronor. Sedan dess har han sadlat om och nu utvecklar han vad han själv kallar "världens mest ambitiösa ost". 

Stockeld utvecklar en helt växtbaserad och klimatsmart ost och nu kan satsningen bli ännu mer ambitiös. Nu får Stockeld nämligen in 16,5 miljoner euro, motsvarande ungefär 163 miljoner kronor från bland annat Astanor Ventures och Northzone.

”Vi har haft ett brutalt intensivt år hittills där vi hunnit byta namn, byggt upp ledningsgruppen, rekryterat, lanserat den första produkten och tagit in kapital”, säger Sorosh Tavakoli till Dagens Industri.

Även Creandum, Inventure och Kale United, som investerar i växtbaserad mat är med i rundan och som nya delägare kommer Gullspång invest och Norrsken in. 

Det nya kapitalet gör att ostsatsningen kan höja blicken och tänka mer långsiktigt. Nästa år ska bolaget flytta till ett nytt högkvarter och etablera en pilotanläggning i Stockholmstrakten. Där kommer man också ha försäljning av ostar i en mindre skala. 

Ost är en av de svåraste produkterna att göra bra veganskt och något av de veganer saknar mest från sin tid som köttätare (iallafall enligt undertecknads bekanta).

I höst lanseras en e-handel för Stockelds produkter men redan i våras fick vi på Breakit testa en av bolagets produkter i Breakit Live – spana in avsnittet här nedanför.

 

Läs mer