Sök

Vogue Scandinavia satsar på liveshopping med Bambuser

VogueMedierLiveshopping

Martina Bonnier, chefredaktör Vogue Scandinavia, Tom Pattinson, redaktionschef Vogue Scandinavia och Maryam Ghahremani, vd på Bambuser. Foto: Press & TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Ser affärsmöjligheter i den nya shoppingupplevelsen.

Martina Bonnier jättesatsar på att lansera magasinet Vogue i norden. Den klassiska tidningen ska ha ett digitalt fokus och satsningen backas av ett gäng riktiga tungviktare i form av bland annat Mellby Gårds vd Johan Andersson och modeentreprenören Stina Andersson.

När det första numret kom ut pryddes det av den svenska världskändisen Greta Thunberg.

På tisdagen kom också nyheten att Vogue Scandinavia ska satsa på liveshopping tillsammans med Maryam Ghahremanis börsbolag Bambuser.

Fenomenet  med liveshopping fick först fäste i Kina men har sedan dess vuxit sig allt starkare även utanför Asien. I Sverige har även branschsajten Ehandel satsat på en egen plattform för liveshopping och tidigare i år köpte Klarna upp e-handelsbolaget Hero med en tjänst för att göra shoppingupplevelsen mer social.

LÄS OCKSÅ: Från 7 till 5330 miljoner kronor – så byggde Maryam Ghahremani börsens hetaste techbolag Bambuser på 18 månader

För Vogue innebär satsningen på liveshopping att de dels kan presentera tidningen för publiken, samtidigt som de kan sälja produkter i samarbete med olika varumärken. Den första sändningen skedde redan under tisdagen, med planer på återkommande livesändningar.

Maryam Ghahremani säger till Breakit att intresset för livestreamad shopping växer mycket snabbare globalt än vad Bambuser själva växer och att det idag är en mycket större bredd på kunderna än de mode- och skönhetsaktörer som först var med på tåget.

“Vogue Scandinavia är media snarare än mode i det här fallet och det växer även inom andra kategorier som elektronik, sport och mat. Live streaming är inte bara för e-handel utan det är också ett kreativt format som kan användas istället för exempelvis bannerannonser på hemsidor”, säger hon.

Maryam Ghahremani, vd Bambuser. Foto: Press

När Bambuser nyligen släppte sin rapport för årets andra kvartal så redovisade bolaget hög tillväxt, där omsättningen ökade till 34,8 miljoner kronor jämfört med 6,8 miljoner under samma period föregående år.

“Vi har fortfarande ett extremt högt tryck, vilket vi har haft från start. Det som har hänt nu är att intresset har gått från Sverige och Europa till en global marknad. Vi hade sändningar i 195 länder under det andra kvartalet, så vi har breddat oss i både vertikal och marknader”, säger Maryam Ghahremani.

Vad driver den tillväxten?

“Helt ärligt har vi inte lagt många kronor på marknadsföring, utan vi har växt genom att nöjda kunder har pratat om oss i media till stor del. Nu ska vi sätta upp en helt ny säljorganisation och börja arbeta med med eget sälj också. Sen har exempelvis olika lyxvarumärken börjat få upp ögonen för liveshopping efter att vi prisades av LVMH, så vi har fått mycket uppmärksamhet.”

Läs mer