Klarnas USA-chef David Sykes om utvecklingen: "Då exploderade det"

Klarna fintech
Klarnas USA-chef David Sykes om utvecklingen: "Då exploderade det"

Klarnas USA-chef David Sykes. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

Därför har tillväxten skenat i USA:
"De första två åren handlade om att lära känna marknaden".

Den svenska fintechjätten Klarna drog i gång i USA redan för sex år sedan men det är först de senaste åren som tillväxten tagit fart rejält. Med hjälp av kändisar som Snoop Dogg (som bytte namn till till Smooth Dogg en kortare period), Lady Gaga och ASAP Rocky har bolaget stångat in sig på den amerikanska marknaden.

Klarna har vuxit så snabbt att de när USA öppnar upp efter pandemin insåg att de vuxit ur sitt nya kontor. Redan innan de hade flyttat in.

Nyckeln till ökningen

Av de marknader som Klarna är verksamma på är Tyskland än så länge störst men USA jobbar sig snabbt ikapp. Under det första halvårtet ökade försäljningsvolymen med över 300 procent och över 20 miljoner kunder använde Klarna uppger bolaget.

”De första två åren för Klarna i USA handlade om att lära känna marknaden och hitta rätt produkter", säger Klarnas USA-chef David Sykes i en intervju med Dagens Industri.

"När vi sedan hittade appen och betalningslösningen så exploderade det.”

Som en nyckel till den snabba tillväxten ser han att de lyckats landa samarbeten med flera av de största försäljarna på den amerikanska marknaden, bland annat Nike, ASOS och H&M.

Lockar en yngre generation

Framförallt är det den yngre amerikanska generationen som har tagit till sig Klarna, det beror på att de ser annorlunda på kredit, menar David Sykes. 

"Mer än hälften av millenniegenerationen i USA har inte kreditkort. Skepticismen till den traditionella banktraditionen tillsammans med att återförsäljarna hoppat på tåget så snabbt är det är det som gasar på vår framfart.”

Det gör också att han tror att Klarna kommer att förändras under de närmaste åren. Han tror (såklart) att "köp nu betala senare"-bolagen som Klarna kommer att ta marknadsandelar från kreditbolagen, men att framtiden också kan se lite annorlunda ut för Klarna.

”Jag tror även att vi kommer röra oss mot den traditionella bankindustrin, när kunderna sätter större tillit till oss än sin vanliga bank”

På onsdagen rapporterade Klarna en ökad omsättning det första halvåret 2021. Men också en kraftigt ökad förlust. Läs mer om det här.

Läs fler artiklar
LÄS MER