Sök

Minskad vinst för Linas Matkasse

Linas matkasseMatkassar

Walker Kinman, vd och Lina Gebäck grundare Linas Matkasse. Foto: Press.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Linas Matkasse satsade mer på marknadsföring under det andra kvartalet.

Som en konsekvens sjönk resultatet under perioden jämfört med pandemivåren 2020, visar morgonens rapport.

Linas Matkasse, eller LMK som bolaget egentligen heter numera, noterades i slutet av mars. Introduktionskursen låg på 90 kronor. Med undantag för de allra första handelstimmarna har aktien i princip dalat sedan dess. På måndagen låg slutkursen på 65 kronor. De som tecknade inför noteringen har alltså tappat 28 procent av sina pengar. 

Frågan är om de ganska hårt prövade ägarna blir gladare av tisdagens rapport – resultatet sjönk nämligen. Rörelseresultatet under det andra kvartalet landade på 35 miljoner, ned från 46 miljoner motsvarande period 2020. 

Hårdsatsning på marknadsföring

Matkassebolaget har under perioden fått 70 fler anställda. Vd Walker Kinman pekar i sitt i rapporten även på att bolaget har ökat marknadsföringskostnaderna med cirka 25 miljoner kronor. 

“Ökningen bör ses i perspektiv till det faktum att vi hade mycket låga marknadsföringskostnader under andra kvartalet 2020, samtidigt som vi kunde locka nya kunder till följd av den initiala spridningen av Covid-19”, skriver han och intygar att ledningen är övertygad om att satsningen på marknadsföring kommer att stärka bolagets position. 

Omsättningen steg

Omsättningen ökade med 17,5 procent under kvartalet och uppgick till 381 miljoner kronor. Det innebär att ökningstakten har bromsat in rejält. Tillväxten i det första kvartalet låg nämligen på nästan 31 procent. Men då ska man alltså komma ihåg att Linas, och andra matkassebolag, fick en boom förra våren när många konsumenter satt hemma och absolut inte ville, eller kunde, besöka den vanliga affären. 

Walker Kinman vittnar om “hög aktivitet” under inledningen av hösten, det vill säga det tredje kvartalet, men varnar lite för att kunderna kommer falla in i gamla mönster. 

“Under andra halvan av 2021 räknar vi med att se effekten av återgången av det säsongsmässiga köpbeteendet, där fler kunder på grund av resor eller av andra anledningar pausar sina leveranser kring högtider”, skriver bolagschefen. 

Läs mer