Sök

Dubblad vinst för Hemnet – och tillväxten väntas fortsätta

HemnetBostäder

Cecilia Beck-Friis, vd Hemnet. Foto: TT

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Bostadsannonstjänsten Hemnet fördubblade vinsten i det andra kvartalet.

“Ett exceptionellt kvartal”, säger vd:n Cecilia Beck-Friis.

Hemnet har haft en bra vår. Det är den odiskutabla slutsatsen i rapporten för det andra kvartalet 2021 (som har pandemivåren 2020 som jämförelseperiod). 

Omsättningen ökade med 47 procent till 212 miljoner och rörelseresultatet ökade med 108 procent till 63 miljoner. Det justerade rörelseresultatet före av- och nedskrivningar landade på 111 miljoner kronor, en förbättring med 104 procent. 

Bolagets vd Cecilia Beck-Friis är nöjd med utvecklingen men betonar i sitt vd-ord att andra kvartalet 2020 var det kvartal som påverkades mest av pandemin för bolagets del. 

“Publicerade bostadsannonser på Hemnet ökade med 18,8 procent i kvartalet jämfört med föregående år”, skriver hon vidare.

Hon blickar även framåt på det tredje kvartalet och spår att tillväxten kommer att ligga över bolaget finansiella mål om 15-20 procent, “men tydligt minska från det andra kvartalet, som påverkades av gynnsamma jämförelsetal”. 

Av rapporten framgår vidare att Hemnet nu får mer pengar för varje publicerat objekt. Mycket mer. Detta mått, som förkortas ARPL, växte med 33 procent till 2363 kronor.

"Viktiga drivkrafter för tillväxten har bland annat varit att detta är det första hela kvartalet med vår nya ersättningsmodell för fastighetsmäklare liksom med vår nya segmenterade prismodell för Hemnet Bas, båda lanserade den 1 mars", skriver Hemnets vd. 

Hon avslöjar också varje svensk i snitt surfar 38 minuter per månad på Hemnets plattformar.

Läs mer