Sök

Ksmg vill hitta din perfekta match – nu tar hon över rodret

KSMGRekrytering

Lisa Hasselström, vd på Ksmg.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

“I år ser vi en trend i att företagen börjar våga satsa på nya rekryteringar och ny kompetens", säger Lisa Hasselström, ny vd för Ksmg.

Rekryteringsbranschen är inte den roligaste nischen att röra sig i under en pandemi när många bolag drar i handbromsen. Och det var precis den utmaningen som KS Media Group  (Ksmg), som matchar arbetsgivare med rätt kompetens, ställdes inför i början av förra året. 

Det var tufft i starten med besparingar som följd, men sedan började det att lätta upp och idag rullar affärerna på, berättar Lisa Hasselström som precis tagit över vd-rollen på Ksmg. 

“De bolag som var i framkant fortsatte med sin kommunikation mot arbetsmarknaden för de vet att vinden vänder förr eller senare och vill inte tappa momentum”, säger Lisa Hasselström. 

Lisa Hasselström har arbetar inom Ksmg sedan 2017, senast i rollen som operativ chef, och ersätter nu medgrundaren Amar Singh på vd-posten. Ksmg är idag verksamt på den nordisk marknaden där de hjälper bolag att rekrytera såväl lokal som internationell kompetens.

På kundlistan finns aktörer som Hitatchi, Securitas och Lantmännen. 

I början av 2019 gick Neqst in som ny storägare och köpte upp 51 procent av bolaget, medan grundaren Amar Singhs innehav skrevs till 39 procent. 

Satsar på nya affärsområden 

Nu väntar fokus på tillväxt och expansion där Ksmg även ska ge sig in på nya marknader och affärsområden, där de bland annat satsar mer mot offentlig sektor. 

"Jag ser fram emot att leda KSMG:s fortsatta utveckling och att vara en del av den expansion som är planerad. Vi har utvecklande och spännande kunder, ett stabilt bolag i grunden och inte minst ett fantastiskt team i ryggen som nu även växer". 

Under förra året omsatte bolaget 40 miljoner kronor med ett resultat på 4 miljoner kronor. I år väntas omsättningen öka med runt 30 procent. 

Ksmg använder en rad digital plattformar och lösningar för att nå ut till potentiella rekryter, där sociala medier som Instagram, Facebook, Linkedin och Tiktok. 

Utöver den konkreta rekryteringen handlar en stor del av Ksmgs verksamhet även om att kommunicera om vad kunderna gör samt upprätthålla kontakten med framtida potentiella rekryter. Flera av de större kunderna rör sig inom den offentliga sektorn. 

“I år ser vi en trend i att företagen börjar våga satsa på nya rekryteringar och ny kompetens. Och det finns mycket bra kompetens där ute eftersom som många blivit av med sina jobb”, säger Lisa Hasselström. 

Så kan du locka talanger

Amar Singh har suttit som vd för bolaget sedan starten, utöver en kortare period för några år sedan då Ellinor Lindmark rattade posten men lämnade efter organisationsförändringar. Amar Singh kommer att behålla sitt ägande, stanna kvar i styrelsen och förblir operativt i bolaget med fokus på större kunder och tillväxt.

Lisa Hasselström räknar med att efterfrågan på bolagets tjänster kommer att öka i en tid där konkurrensen mellan arbetsgivarna trappas upp och företag skriker efter tech-kompetens. 

Hon poängterar samtidigt vikten av att företag gör sig attraktiva för framtida rekryter på en tuff marknad. 

”Man måste så fröet och trycka tydligt på vad man får för värde av att arbete hos företaget. Vill man attrahera människor som redan sitter på trygga och bra anställningar måste man hitta det unika och inte bara tro att det finns kompetens som bara sitter och väntar”. 

Läs mer