Sök

Memmo fyller kassan med 100 miljoner – nu siktar de mot ny kontinent

Memmo

Gustav Lundberg Toresson, vd och grundare Memmo. Foto: Press

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Memmo har blivit en riktigt snackis och kändis efter kändis har anslutit sig till tjänsten.

Nu plockar bolaget in 100 miljoner – och ska gasa ytterligare.

Memmo, som låter dig betala kändisar för att prata in hälsningar som du sedan skickar till dina nära och kära, ska använda det nya kapitalet för att expandera internationellt och planerar även att ta fram nya produktvarianter.

Den aktuella rundan, som omfattade totalt 10,25 miljoner euro, leddes av den befintliga ägaren Left Lane Capital, en venture cap-firma med bas i New York. I och med de nya pengarna har Memmo nu tagit in totalt cirka 20 miljoner euro i finansiering, alltså en bit över 200 miljoner kronor.

"Det här kommer att räcka ett bra tag, vi har en väldigt effektiv modell. Nu kan vi testa olika nya produkter och det kostar ju att bygga vidare på nya marknader. Men detta kommer som sagt att räcka ett bra tag", säger Memmos vd Gustav Lundberg Toresson.

Sedan tidigare finns bland andra Delivery Hero-grundaren Lukasz Gadowski och Depops vd Maria Raga i ägarlistan. Den förlängs nu med en rad tunga namn från underhållningsbranschen, däribland Mike Caren som är kreativ chef på Warner Music.

Dessa Hollywood-namn är viktiga rent strategiskt, "för att navigera rätt" som Gustav Lundberg Toresson uttrycker det, men också för att få möjlighet att knyta till sig nya kändisar. I detta kommer nätverket av personer kring bolaget spela en viktig roll. 

Ska gå in i Latinamerika

Memmo, som grundades så sent som 2019 och som har huvudkontoret i Stockholm, är idag verksamt i Norden, Kanada, Storbritannien och i flera andra europeiska länder. Näst på tur står Latinamerika och dessutom kommer bolaget använda det nya kapitalet för att ta fram hälsningsprodukter för sociala medier.

“Latinamerika är en region som fungerar väldigt bra med vårprodukt och våra kändisar och experter. Det finns en stor underhållningskultur där. Dessutom är sport populärt och där är vi starka. Så vi tror att vår produkt passar väldigt bra där och det har vi också märkt i tester”, säger Gustav Lundberg Toresson. 

Han vill inte avslöja vilka länder som står på tur efter Latinamerika. Memmo har ännu inte några konkreta planer på en stor, formell lansering i USA (åtminstone inga planer som Gustav Lundberg Toresson vill förmedla offentligt), men har faktiskt redan personal och viss försäljning i det stora landet i väster, berättar bolagets vd. 

Senast bolaget tog in pengar var i februari i år (också då kring 100 miljoner). Sedan dess har antalet anställda gått från 20 till cirka 60 personer. Tillväxten ligger på 40 procent i snitt per månad sekventiellt.

"B2B är det segment som växer snabbast", säger Gustav Lundberg Toresson till Breakit.  

Så gick det förra året

Häromveckan rapporterade Breakit att Memmos intäkter under 2020 landade på 7,3 miljoner kronor och att förlusten uppgick till 15,6 miljoner.

"2020 var ett år där vi framförallt lärde oss mycket om 'creator economy' och underhållningsbranschen, samt på vilka sätt vi kan gå in i nya marknader. Efter att ha testat olika go-to-market strategier under våren för att lära oss vilka som fungerar växte vi snabbt, framförallt under andra halvan av året", sa Memmos vd Gustav Lundberg Toresson då till Breakit.

Läs mer