Sök

Motvind för Embracer – lägre vinst än väntat

Embracer Group

Lars Wingefors, grundare och vd Embracer

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Gamingbolaget Embracer har haft det tufft på börsen under de senaste veckorna. Och på onsdagsmorgonen kom delårsrapporten med en vinst som var lägre än väntat.

Omsättningen steg 65,6 procent till 3.427 miljoner kronor (2.069). Förväntningarna låg i snitt på 3 399 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning. 

"Koncernen rapporterar ännu ett stabilt kvartal. Både försäljning och operativt EBIT var rekordhöga under första kvartalet, i linje med ledningens förväntningar. De viktigaste förklaringarna till utvecklingen var lanseringen av Biomutant samt förvärven av både Easybrain och Gearbox", skriver vd Lars Wingefors i rapporten.

Den organiska tillväxten var 10 procent i spel-affären. Den främsta faktorn bakom den siffran var flaggskeppsspelet Biomutant som nu har sålts i mer än 1 miljon exemplar, avslöjar bolaget i rapporten. 

Rörelseresultat före av- och nedskrivningar blev 1 532 miljoner och på denna punkt missade Embracer de uppställda förväntningarna som låg på 1 580 miljoner kronor, enligt finansinformationsbolaget Infront. 

Ska prioritera kvalitet

Embracer står fast vid sina prognoser för helåret: bolaget ska slutföra spelutvecklingsprojekt med ett totalt utvecklingsvärde i intervallet 2 875-3 325 miljoner kronor under räkenskapsåret. Strategin att prioritera kvalitet främst står kvar, säger Lars Wingefors i rapporten. 

"Koncernen planerar för ett flertal offentliggöranden fram till december för produktlanseringar både i år och kommande år. Stay tuned, som vi brukar säga", skriver han vidare. 

Bolaget meddelade i samband med rapporten att ytterligare tre bolag har förvärvats av den växande gamingkoncernen: OÜ Fractured Byte, Demiurge Studios samt Smartphone Labs. Ingen köpeskliing anges för de tre bolagen som är relativt små. 

Läs mer