Omsättningen steg 65,6 procent till 3.427 miljoner kronor (2.069). Förväntningarna låg i snitt på 3 399 miljoner kronor, enligt Infronts sammanställning.
"Koncernen rapporterar ännu ett stabilt kvartal. Både försäljning och operativt EBIT var rekordhöga under första kvartalet, i linje med ledningens förväntningar. De viktigaste förklaringarna till utvecklingen var lanseringen av Biomutant samt förvärven av både Easybrain och Gearbox", skriver vd Lars Wingefors i rapporten.
Den organiska tillväxten var 10 procent i spel-affären. Den främsta faktorn bakom den siffran var flaggskeppsspelet Biomutant som nu har sålts i mer än 1 miljon exemplar, avslöjar bolaget i rapporten.
Rörelseresultat före av- och nedskrivningar blev 1 532 miljoner och på denna punkt missade Embracer de uppställda förväntningarna som låg på 1 580 miljoner kronor, enligt finansinformationsbolaget Infront.
Ska prioritera kvalitet
Embracer står fast vid sina prognoser för helåret: bolaget ska slutföra spelutvecklingsprojekt med ett totalt utvecklingsvärde i intervallet 2 875-3 325 miljoner kronor under räkenskapsåret. Strategin att prioritera kvalitet främst står kvar, säger Lars Wingefors i rapporten.
"Koncernen planerar för ett flertal offentliggöranden fram till december för produktlanseringar både i år och kommande år. Stay tuned, som vi brukar säga", skriver han vidare.
Bolaget meddelade i samband med rapporten att ytterligare tre bolag har förvärvats av den växande gamingkoncernen: OÜ Fractured Byte, Demiurge Studios samt Smartphone Labs. Ingen köpeskliing anges för de tre bolagen som är relativt små.