Sök

Matsmart får till samarbete med Nestlé: "En dröm som blir sann"

MatsmartNestlé

Karl Andersson, vd Matsmart Foto: Press / Nestlé

Sofia Honungsmåne

Sofia Honungsmåne

Reporter

Matsmart säljer produkter som till exempel har kort bäst-före-datum och som annars skulle behöva slängas. Nu börjar livsmedelsjätten Nestlé lämna gamla varor till bolaget.

“Årligen slängs 1 915 150 ton matavfall i Sverige. Nu tar Nestlé och Matsmart ett rejält kliv mot att minska matsvinnet genom att erbjuda konsumenter varor till rekommenderat bäst-före-datum.”, skriver Nestlé i ett inlägg på bolagets Facebook-sida.

Matsmart är ett av Sveriges snabbast växande e-handelsbolag just nu. Bolaget tog förra året in 30 miljoner i riskkapital från Northzone.

Från producenter och grossister köper Matsmart upp stora lager av varor som av olika skäl inte kan säljas i den vanliga handeln. Det kan vara på grund av kort datum, förpackningsbyte, säsongsvaror och liknande. Varorna säljs sedan över nätet.

Sedan starten har Matsmart sålt över 1000 ton varor. Åtminstone en tredjedel av dessa skulle annars ha slängts.

“När vi startade för två år sedan var det en dröm att en stor producent som Nestlé skulle gå ut publikt och berätta att de samarbetar med oss som ett led i deras miljöarbete. Nu är vi där. Vårt koncept har tagits emot otroligt väl av både konsumenter och leverantörer. Företag som vill sälja varor via matsmart.se hör av sig hela tiden, vi har nästan svårt att hinna med.”, säger Karl Andersson, medgrundare och vd för Matsmart.

Läs mer