Sök

Potatisbolaget Veg of Lund har råg i ryggen – siktar nu på USA

OatlyVeg of LundFoodtech

Veg of Lunds vd Cecilia Lindwall.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Det hajpade green- och foodtechbolaget Veg of Lund ska lansera sin potatisdryck och Oatly-konkurrent i USA. Det avslöjar den nya vd:n Cecilia Lindwall i rapporten för det andra kvartalet.

Efter vårens lansering utlovar hon “en betydande försäljningsökning”.

Först en liten introduktion till bolaget vars aktie har varit en av sommarens riktiga raketer i Stockholm.

Ursprunget till bolaget hittas vid Lund universitet, eller närmare bestämt professor Eva Tornberg som nu är innovationsansvarig, styrelseledamot och största ägare i bolaget. Med hennes forskning som grund kunde Veg of Lund komma på ett sätt att blanda potatis och rapsolja, vilket är som att bland olja och vatten ungefär – svårt. 

Den blandning som bolaget till slut fick fram smaksatte bolaget med frukt och bär. Resultatet blev en sorts smoothie som bolaget kallar My Foodie.

Potatisutmanare till Oatly

Men den stora nyheten kom i våras när sortimentet utökades med Dug, som också är baserad på emulsionen av potatis och rapsolja och som ska ta upp kampen med vanlig ko-mjölk och exempelvis havrebaserade alternativ, som Oatly. Att potatisen är en envis knöl som inte behöver så mycket för att växa och frodas är ett argument som bolaget använder ur ett hållbarhetsperspektiv.

Det är marknadsintroduktionen av Dug, kryddat med pressmeddelande om att produkten har lanserats i Kina, som ligger bakom Veg of Lund kraftiga kursuppgång på Stockholmsbörsens juniorlista First North under sommaren.

Aktien har gått från nivåer kring 10 kronor i mitten av maj till, som högst,en bit över 63 kronor. Skrivande stund byter aktien ägare kring 47 kronor, en uppgång med 378 procent sedan början av maj. Börsvärdet uppgår till 530 miljoner kronor för Vet of Lund som börsnoterades i början av 2020. 

Så går det för Veg of Lund

Så rapporten då? Fortfarande tidiga dagar, men omsättningen ökade till nästan 0,6 miljoner kronor, upp från 0,2 miljoner motsvarande period i fjol. Rörelseförlusten ligger på cirka 5 miljoner kronor.

Viktigare i det här stadiet är vad vd Cecilia Lindwall skriver i rapporten, och då mer specifikt om lanseringen av Dug. Hon vittnar om “ett mycket positivt mottagande” bland konsumenter och återförsäljare och fortsätter: 

“Vi är bara i början av vår tillväxt och vi ser fram emot allt det som ligger framför oss. Lanseringen av Dug är naturligtvis fokus de kommande kvartalen, där vi kommer att se en betydande försäljningsökning”, skriver hon i vd-ordet. 

Ett par stycken längre ned kommer rapportens stora nyhet. Veg of Lund har i och med den lyckade lanseringen hittills fått råg (eller potatis?) i ryggen och siktar därför på det stora landet på andra sidan Atlanten.

“Den snabba och positiva responsen ger oss goda förutsättningar att ta steget över Atlanten och fortsätta lanseringen i USA, där vi inleder i orter med stor befolkning och intresse för nya livsmedelsprodukter”, skriver Veg of Lunds vd.

Dramatik i styrelserummet

Det har för övrigt inte bara hänt saker på produktfronten, det har även varit lite dramatik på chefs- och ägarfronten.

I våras utsågs Cecilia Lindwall till vd och det innebar att bolagets grundare och storägare Thomas Olander (med 12 procent av aktierna) fick lämna chefsstolen. Han satte sig i styrelsen, men bara någon månad senare, närmare bestämt i måndags, kom beskedet att också lämnar styrelsen med omedelbar verkan. Breakit har efter det kortfattade pressmeddelandet sökt Thomas Olander för en kommentar till avhoppet, dock utan framgång. 

Läs mer