Mini Rodini, som säljer barnkläder, har nu över 15 år på nacken. Resan startade när grundaren Cassandra Rhodin hade svårt att hitta kläder till sin son och bestämde sig för att ta saken i egna händer. Mini Rodinis färgglada kläder gjorde snart succé hos föräldrar och seglade över världen med god tillväxt. För några år sedan började det dock att hacka i maskineriet med minskad lönsamhet som följd. Det ledde till en serie av förändringar och under 2018 klev Håkan Ström in som vd, med en bakgrund från bolag som Levi´s, Cheap Monday och Sony. Han flaggade snart för förändringar i organisationen och ökade satsningar på e-handel. Förra året utsågs e-handelsproffset Jonas Meerits, med bakgrund från bolag som J Lindeberg, Happy Socks och NF11, till styrelseordförande OMSÄTTNINGEN STAMPAR – MEN VÄNDER FÖRLUSTEN Nu kan vi berätta hur det gick för Mini Rodini under pandemiåret 2020. Det färska bokslutet visar att omsättningen stått mer eller mindre stilla och sjunker från 177 miljoner kronor till 174 miljoner kronor. Samtidigt lyckas bolaget bryta den negativa trenden och vänder från en förlust på 4,6 miljoner kronor till en vinst på 5,6 miljoner kronor. Vd:n Håkan Ström säger att 2020 varit ett utmanande år för Mini Rodini, liksom för många andra bolag. “Utifrån rådande läge är vi mycket nöjda med 2020 och vi har fått otaliga bevis för styrkan i vårt varumärke. Under 2019 påbörjade vi en ordentlig transformation av Mini Rodini till att bli mer digitala”, säger han. [https://cdn.breakit.se/assets/media/images/c51942a822e95bef9eb51c93c9e443c4.jpg] Mini Rodini började som sagt att vidta åtgärder redan innan pandemin, när lönsamheten började hacka. Under de senaste åren har bolaget genomfört flera strategiska drag. De har minskat antalet globala återförsäljare, stängt flera fysiska butiker och storsatsat på e-handeln. “Som ett resultat såg vi en minskad omsättning från våra återförsäljare, minskad omsättning från våra butiker och en nästan 70-procentig ökning i egen e-handel. Vi ser en positiv marginalutveckling bland annat tack vare kanalförflyttningar samt en hög andel ordinarieprisförsäljning”, säger Håkan Ström. STÄNGT FYSISKA BUTIKER Pandemin har som väntat slagit mot Mini Rodinis försäljning i de fysiska butikerna, speciellt butiken i London som varit stängd större delen av året till följd av strikta restriktioner. Under förra året hade bolaget sju butiker och nu finns två kvar, så kallade concept stores, i Stockholm och London. Håkan Ström berättar att deras återförsäljare nu börjar se en positiv återhämtning, och parallellt med det fortsätter Mini Rodini att satsa på utveckling av den egna e-handeln. “Under hösten hade vi modet att flerdubbla vår digitala marknadsföringsinsats och satsa framåt vilket betalade sig även i år då vi växer framförallt internationellt”, säger han.