Sök

Piteåstartup vill skapa ett "Klarna Checkout" – för returer i e-handel

Spintop VenturesReclaimite-handel

Håkan Johansson, vd för Reclaimit. Foto: Press och Claudio Bresciani/TT.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Nylanserade Reclaimit automatiserar returflödet för e-handelsbolag. Bolaget backas upp av riskkapitalbolaget Spintop Ventures och Partnerinvest Norr.

Den nya tjänsten som hjälper e-handelskonsumenter att hantera sina returärenden, lanseras idag. Bolaget har egentligen funnits sedan början av 2014 men gick då under namnet Ettnoll.

Till en början riktade grundarna, Håkan Johansson och Jörgen Dernbrandt, in sig på fysiska butiker inom hem- och elektronikmarknaden. Under förra året beslöt de sig för att ändra namn till Reclaimit och rikta sig mot e-handelsmarknaden.

“E-handeln har vuxit fruktansvärt mycket, det finns bra e-handelsplattformar och bra lösningar för betalning och logistik. Men när det kommer till returer och reklamationer saknas rutiner,” säger Håkan Johansson, vd för Reclaimit.

Tjänsten fungerar så här: kunden går in på e-handlarens hemsida och kommer till Reclaimits tjänst när hen väljer returer. Där möts man av ett automatiserat flöde som liknar en självhjälps-checkout. Systemet hanterar både returer, byten, reklamationer och ångerköp.

“Man får en fraktsedel på direkten och skickar sedan tillbaka produkten. När den kommer till e-handelns lager hanteras eventuella återbetalningar automatiskt och kunden kan följa hela returprocessen via nätet,” säger Håkan Johansson.

Tjänsten är finansierad via eget kapital och grundarna har även tagit in pengar från Spintop Ventures och Partnerinvest Norr. Det handlar om “mellan 5 och 10 miljoner kronor”, mer specifik än så vill inte Håkan Johansson vara i nuläget.

“Initialt lanserar vi på den svenska och nordiska marknaden, men det finns ytterligare planer för framtiden. Vi räknar med att omsätta 15 miljoner kronor det här året, sedan har vi en tuff plan framåt,” säger han.

Reclaimit tjänar pengar på att e-handelsbolaget betalar en månatlig abonnemangsavgift och tar även en avgift för varje registrerat returärende. Bolaget har just nu fyra kunder på gång som man håller på att skriva avtal med.

Läs mer