Betalningar drogs dubbelt hos Klarna: "Problemet låg inte hos oss"

Klarna fintech
Betalningar drogs dubbelt hos Klarna: "Problemet låg inte hos oss"

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT /

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

Kundernas betalningar drogs dubbelt.

Tidigare idag kunde vi berätta att Klarna gjort en ny miljardaffär när de köper den tyska startupen Stocard.

Spännande nyheter såklart men nu verkar Klarna ha helt andra problem. 

Enligt tidningen Aftonbladet ska ett tekniskt problem göra att en del kunder har fått betalningar dragna två gånger. Problemet bekräftas av Klarna.

"Vi upplever ett tekniskt problem där vissa kunder felaktigt kan ha debiterats två gånger. Vi arbetar för närvarande med att lösa problemet. Kunder som eventuellt har drabbats kommer självklart att återbetalas", skriver betaljätten i ett mejl till tidningen.

Problemet låg inte hos Klarna

Under eftermiddagen meddelade Klarna att det inte var hos dem som problemet låg utan hos Bankgirot och Nordea.

"Vi har varit i kontakt med dem", säger Niklas Gillström, på Klarna och lägger till att de utreder händelsen.

"Vårt fokus nu ligger på att se till att Klarnas kunder inte får några problem och att de får tillbaka sina pengar."

Problem tidigare i år

I slutet av maj drabbades Klarna också av tekniska problem som gjorde att användare kunde se varandras uppgifter i appen. Då låg appen nere i ett par timmar innan problemet kunde lösas. Sedan den händelsen utreder Finansinspektionen om Klarna brutit mot banksekretessen.

Läs fler artiklar
LÄS MER