Stardoll blir e-handlare – tar hjälp av kändisar för att sälja kläder

Breakit - Stardoll blir e-handlare – tar hjälp av kändisar för att sälja kläder
T.v: Mattias Miksche, grundare och vd på Stardoll. Foto: Jonas de Lange
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Efter motgångarna letar Stardoll nya affärsmodeller. Nu satsar bolaget på e-handel inom second hand.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Vi har tidigare avslöjat att Stardoll-grundaren Mattias Miksche har köpt ut sina investerare för att ta bolaget till nya höjder på egenhand.

Bolaget har haft svårt att få fart på den mobila trafiken genom sina så kallade dress up-spel till mobilen.

Nu tänker bolaget nytt och börjar sälja fysiska kläder istället för virtuella prylar.

Den nya tjänsten Clique är en slags social e-handelsplattform. Själva transaktionen kan påminna lite om Blocket på så sätt att användarna köper kläder av varandra.

Sajten har dock ett helt annat uttryck och riktar sig tydligt mot unga kvinnor.

Med på tåget verkar bolaget även ha fått med sig ett antal sociala medier-kändisar, eller influencers som det kallas i marknadsföringsammanhang. Bland annat har videobloggarna Therese Lindgren och Felicia Aveklew finns bland sajtens “Cliqueshop-icons".

"Jag fastnade främst för att appen är så jäkla snygg. Sedan tycker jag att konceptet med att ha en egen clique-shop som mina följare kan ansluta sig till och sälja genom är nytänkande och intressant. Det blir som en liten community vilket är kul", skriver Therese Lindgren i ett mejl till Breakit.

Utöver sociala medier-kändisarna kan vanliga användare skapa egna butiker, så kallade Cliqeshops, på plattformen och följa varandra.

Det kanske mest intressanta med sajten är dock att den inte använder varumärket Stardoll överhuvud taget. Alla bolagets 17 andra apper heter något med Stardoll men med Clique satsar man på ett helt eget varumärke.

Vad det beror på ska man inte spekulera för mycket i men det kan vara så att bolaget inser att den målgruppen man nu söker sig till spelade Stardoll för fyra-fem år sedan och känner igen varumärket som något som riktar sig mot tjejer i tidiga tonåren. Eftersom den nya e-handelssajten verkar rikta sig mot kvinnor någonstans mellan 18 och 35 rimmar det dåligt med det gamla varumärket.

Frågan är om Stardoll kommer att överge sitt gamla varumärke med andra framtida satsningar också.

Exakt vad Mattias Miksche har satsat på den nya tjänsten i kronor och öre är än så länge oklart. Enligt källor till Breakit har dock ett tiotal personer utvecklat tjänsten under det senaste året. Stardoll har ungefär 60 anställda totalt.

Under 2015 omsatte bolaget "under hundra miljoner kronor och gjorde en ordentlig förlust", berättade Mattias Miksche för Breakit i februari.

Breakit har sökt representanter från Stardoll för en kommentar.

Uppdatering: Efter Breakits publicering rapporterar Di Digital att Clique blir ett eget dotterbolag och att Stardoll har investerat 10 miljoner kronor i appen.

Läs fler artiklar
LÄS MER