I slutet av juni sålde Orcun Öcal och Daroun Nehro sitt e-handelsbolag Swemed till jätten i den väldigt nischade branschen.
De hade då byggt upp bolaget från ingenting för fyra år sen, till ett välmående bolag som omsätter 20 miljoner och gör en bra vinst på 2 miljoner, prognosen för 2021 ligger på över 40 miljoner och en vinst på över 7 miljoner.
Inte så dåligt av två killar som i princip bara gått i gymnasiet. Och då var det ändå andra gången de gjorde det.
Men vi tar det från början.
Orcun Öcal och Daroun Nehro fann varandra redan i högstadiet. Då var de två datakillar med ett enormt intresse för allt som hade med IT och webb att göra. Men de var också något annat.
“Vi har alltid funderat på vad vi kan göra och spånat på idéer”, säger Orcun Öcal.
“Men då var vi unga och förstod inte så mycket om företagande”.
Efter skolan jobbade Orcun som webbdesigner och drev eget konsultbolag innan de 2014 snubblade in på en idé om att sälja utrustning till skönhetskliniker. Efter att ha byggt upp det
sålde de bolaget vidare 2017 men ganska snart började det klia i entreprenörsfingrarna igen.
“Vi hade lärt oss mycket om sjukvårdsprodukter under vår första resa”, säger Orcun.
“Vi hade en stabil tillväxt och det berodde främst på vår starka närvaro online”.
Tricket för att locka inköpare
De tog sina lärdomar från deras första företagsbygge och satte igång med att bygga Swemed med målet att bli en one-stop-shop för all form av sjukvårdsutrustning. Kort sagt ska man kunna handla all typ av möbler och utrustning om man jobbar inom vård hälsa och skönhet.
“Även om vi visste att vi främst skulle sälja till företag tänkte vi att inköpscheferna vill handla vid som de är vana vid när de handlar privat”, säger Orcun.
“Därför skapade vi en B2B-handeln som har en B2C-känsla”
“Vi plockade också in produkter som inte fanns i Sverige på den tiden. Det kan handla om något så enkelt som lite mer färg på produkterna.”
Bolaget använder sig av dropshipping och har därför inget eget lager. När kunderna, som är allt från privata småkliniker till kommuner och landsting, klickar hem något så skickas automatiskt en order till tillverkarna som levererar produkterna.
“Många av företagen vi jobbar med har inte jobbat på det här viset tidigare”, säger Orcun.
“Vi har varit tvungna att förklara hur det fungerar och att det kanske inte blir några stora ordrar men däremot många mindre”.
Säljer till miljardbolag
Och många ordrar har det blivit. Från att sälja för 1 miljon 2018 kommer Swemed enligt prognosen omsätta 40 miljoner och göra en vinst på 7 miljoner.
Nu säljer de alltså sin skapelse till miljardbolaget Onemed.
“Det är som en storebror i branschen och några som vi har sett upp till”, säger Orcun Ocal, utan att vilja avslöja hur mycket de fick betalt.
“Vi kommer jobba kvar i företaget och det känns jättekul”.
Det känns nästan för enkelt det här, vad har ni för tips till andra entreprenörer som skulle vilja göra en liknande resa?
“Det låter kanske lätt men det ligger mycket hårt arbete bakom”, säger Daroun Nehro.
“Vi tog ett helt år på oss att bygga grunden.”
Han lyfter ändå fram några saker som han tror har gjort att de har lyckats.
“Både jag och Orcun är väldigt nyfikna och läser mycket. Man måste vara som en svamp och ta in så mycket kunskap man kan och sedan började testa lite smått. Då lär man sig till slut vad som funkar.”