Easypark ska dra in 2 miljarder: "Rekordmånader hela tiden"

Easypark
Easypark ska dra in 2 miljarder: "Rekordmånader hela tiden"

Johan Birgersson. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Parkeringsbolaget Easypark växer snabbt och siktar högt.

Den svenska parkeringsappen Easypark har blivit en global jätte som nu finns i omkring 3400 städer över hela världen. Tillväxten sker både organiskt och genom uppköp, där bolaget nyligen förvärvade  BMW:s och Daimlers Park Now. 

Under 2020 omsatte bolaget 835 miljoner kronor, en ökning på 11 procent från föregående år. Något som Di Digital tidigare rapporterat om. Förlusten landade på cirka 25 miljoner kronor.

Siktar ännu högre

Men vd:n Johan Birgersson har stora planer framåt. Nästa år räknar han med en omsättning på 200 miljoner euro, motsvarande ungefär 2 miljarder kronor. 

“I Easypark-gruppen har vi haft sex år med en årlig omsättningsökning på drygt 30 procent, men vi minskade till 11 procent under 2020 som en direkt konsekvens av coronapandemin, samtidigt som många andra aktörer i branschen tappade stort. Nu får vi se hur 2021 utvecklar sig. Alla länder går bättre än väntat och USA går väldigt starkt”, säger Johan Birgersson och fortsätter.

“Vi är väldigt positivt överraskade att det har kommit tillbaka så starkt och vi har rekordmånader hela tiden. Vi tror att det är påverkat av att människor har ändrat sitt beteende och betalar i mobilen istället för vid automaten, liksom att man tar bilen i högre utsträckning än kollektivtrafik som följd av pandemin.”

Ska hjälpa bilister hitta parkeringsplatser

Det som ska vara bolagets stora dragningskraft är teknikplattformen som bolaget har utvecklat under lång tid. Dels kan själva parkeringsappen användas på samma sätt över alla marknader, vilket ger skalfördelar och appen kan dessutom hjälpa bilförare att hitta områden med hög tillgänglighet på parkeringar. Städer och parkeringsoperatörer kan även ta del av data från Easyparks plattform för att studera och optimera parkeringsområden.

“Vi vill hjälpa städerna att minska onödigt körande där människor letar efter en parkeringsplats, och med vår nya tjänst kan städer och parkeringsoperatörer få anonymiserad data över parkeringsmöjligheterna i hela staden. De kan förstå hur parkeringsbeståndet används, hur det kan optimeras och var det behövs mer parkeringsytor.”

Tre områden ska ge världsdominans

Enligt Johan Birgersson är det främst tre områden inom parkeringar som växer fram och blir viktiga framöver. Det handlar om kamerautrustade garage som automatisk läser av när bilen kommer och lämnar, möjligheten att boka och betala elbilsladdning i samband med parkeringen, liksom själva möjligheten att hitta och betala för parkeringen i mobilen.

“Ett problem med elbilsladdning idag är att olika stolptillverkare använder olika betalsätt. Vi har integrerat olika aktörers laddsystem i appen så att man kan använda den i stort sett var du än vill ladda, oavsett aktör. Det är något som vi har investerat i och fortsätter att investera mycket i, för att behålla Easyparks position som den app som fungerar överallt. Precis som den gör vid parkering”, säger Johan Birgersson.

Vad gäller framtida möjliga förvärv så säger Johan Birgersson att det alltid är intressant.

“Det är inte supermånga aktörer kvar i Europa, men vi är alltid intresserade av uppköp i alla marknader och tittar på nya marknader där vi kan gå in genom uppköp också.”

Läs mer

Amazons Sverigechef om jättens satsning: “Vi anpassar oss efter vad svenskarna vill ha”

Svenska parkeringsappen Easypark köper upp konkurrent från BMW

Kartläggning: Svenska sextech-vågen – här är är personerna bakom (och så mycket äger de)

Läs fler artiklar
LÄS MER