Kitchengrowth ska göra Riche och Sturehof till online-restauranger

Kitchengrowth mat
Kitchengrowth ska göra Riche och Sturehof till online-restauranger

Tobias Blixt

Reporter

De ska fixa kök åt restauranger som vill satsa online – har redan Taverna Brillo, Riche och Sturehof som kunder.

Genom att utnyttja mark som annars inte ger några intäkter till fastighetsvärdarna och med slopade serveringsytor hoppas Kitchengrowth kunna ge restauranger som vill satsa mer digitalt en fördel. 

Fenomenet spökkök, eller ghost kitchens, är någonting som blir allt vanligare i Sverige. Det handlar om restauranger som bara finns online, eller till och med restauranger som lagar mat under helt andra varumärken än vad de skyltar med utåt.

Nu vill den nya aktören Kitchengrowth göra det enklare för restauranger att erbjuda hemleveranser av mat, utan att de ska behöva öppna en ny fysisk restaurang. Med bolagets flyttbara kök ska bolaget etablera en infrastruktur för ghost kitchens, delvis efter inspiration av bland annat amerikanska bolaget Reef kitchens.

“Vi vill skapa ett kök utan de vanliga utgifterna, alltså ingen kassapersonal, inga tallrikar som går sönder, ingen hyra för serveringsyta när förtäringsplatsen har rört sig från restaurangen till hemmet och där du inte binder upp dig på fem år med en fastighetsägare”, säger bolagets medgrundare Varga Moshtagh.

“Vi står också för investeringen i köket. Det restaurangerna står för är personalen och matlagningen”

Lyxrestaurangerna är först ut

Snart lanserar Kitchengrowth sitt första kök i Solna Centrum, där bolaget har ett samarbete med köpcenterjätten Unibail-Rodamco-Westfield. Bolaget har precis fått bygglov för sina två första kök och räknar med att verksamheten ska vara igång inom två månader.

Den första kunden, eller kunderna, är PG Nilssons restauranger Taverna Brillo, Riche och Sturehof.

“Fördelarna för restaurangerna är att vi får ner kostnaderna för hyresavtalen. För fastighetsägaren blir det också ett sätt att hitta nya intäktsben på ytor som annars är outnyttjade”, säger medgrundaren David Carlsson.

Kitchengrowth grundades 2021 av Varga Moshtagh, som tidigare drev Podmosphere, och David Carlsson, tidigare sälj- och marknadsföringschef på Woshapp, och Joakim Ödlund, tidigare operativ chef på Apartdirect.

Planen är att bolaget ska ha 4 till 6 kök på plats i år och 20 till 30 vid slutet av 2022, beroende på olika faktorer som exempelvis bygglov.

Med sig på resan har de också 1,5 miljoner kronor i riskkapital från affärsänglarna Tommy Flemmström och Andreas Krokbäck som grundat e-signeringsplattformen Verified.

Läs mer

Axfoods rörelseresultat sämre än väntat – växer snabbare än marknaden

Oumph-ägaren Livekindly tar in 3 miljarder: “Ska göra växtbaserat till det nya normala”

Oumph säljs till internationella livsmedelsbolaget Livekindly

Läs fler artiklar
LÄS MER