Organista ska se till att du får mer ordning i livet – tar in 5 miljoner från Eequity-grundarna

Organista e-handel
Organista ska se till att du får mer ordning i livet – tar in 5 miljoner från Eequity-grundarna

Magnus Wiberg, Linn Herbertsson och Patrik Hedelin.

Tobias Blixt

Reporter

Eequity-grundarna och e-handelsprofilerna backar Linn Herbertssons startup Organista.

Linn Herbertsson har en bakgrund som bloggare och influencer med ett långt intresse för entreprenörskap och e-handel. Sedan 2019 har hon också tagit till vara på drömmen när hon bestämde sig för att satsa på sin egna startup Organista – en e-handel som ska hjälpa kunderna att organisera sig.De första produkterna som bolaget släpper är packpåsar och ett slags packkuber som gör att du kan få ordning och reda i din resväska. 

Idén har också lockat till sig intresset från affärsänglar, något som nu har resulterat i att Linn Herbertssons Organista nu får in 5 miljoner kronor. Investerar gör Eequitys Magnus Wiberg och Patrik Hedelin, Desenios vd Fredrik Palm och Lets Deal-grundaren Alexander Hars.

“Magnus och Patrik var de första jag kontaktade när jag började fundera på att ta in investerare. Jag älskar varumärkena de är investerade i och de har bra koll på e-handelsvarumärken. Jag tänkte att jag måste sikta högt”, säger Linn Herbertsson och fortsätter.

“De gillade vad de såg och gick in privat i bolaget. Ambitionen har hela tiden varit att skala Organista, på sikt vill vi ha alla typer av produkter för organisering. Jag vill ha in rätt kompetens för att skala.”

Trots Covid-pandemin som har satt ett stopp för de flesta människors flygande växte Organista sin omsättning med 137 procent under förra året, med intäkter på strax över 2 miljoner kronor. Resultatet landade på 151.000 kronor.

Men nu stor Organista alltså redo att skala upp verksamheten. Själv ser Linn Herbertsson fram emot att bli emotsagd i bolaget hon hittills har drivit upp helt själv.

“Jag är väldigt nöjd med resultatet hittills, men jag vill ha in spetskompetens nu. Någon som är lika driven och nyfiken som jag är. Jag vill också lära mig mer om e-handel eftersom att jag är självlärd i det mesta”, säger Linn Herbertsson.

Vad är dina mål för 2021?

“Det har gått bra 2021. Jag vill ju trippla omsättningen. Jag är inte den som sitter och rullar tummarna när det är covid och vi säljer reseprodukter. VI har många produkter på gång och jag kommer arbeta mycket med produktutveckling.”

Läs mer

Carolina Walther blir finanschef på Acast-grundarnas nya satsning Sesamy

Deras affärsmodell pressas i krisen – så gick det för Ideal of Sweden 2020

Krisåret över för Babyshop – nu ser hon ljust på framtiden: “Toppat laget”

Läs fler artiklar
LÄS MER