Lyko ökar omsättning och vinst – norska marknaden allt viktigare

Lyko e-handel Skönhet
Lyko ökar omsättning och vinst – norska marknaden allt viktigare

Rickard Lyko.

Finwire / Breakit

E-handelsbolaget Lyko redovisar ökande omsättning och högre vinst i andra kvartalet jämfört med samma period föregående år.

Omsättningen steg med hela 21,2 procent till 528,5 miljoner kronor, jämfört med 436 miljoner andra kvartalet 2020. Den största ökningen stod online-försäljningen för, som ökade med 23,8 procent i andra kvartalet. Inom retail steg omsättningen med 2,7 procent.

Men Lykos vd Rickard Lyko uppger att han ser tendenser till en ljusning i retail-verksamheten.

"Butiker är en viktig arena för oss och våra leverantörer, inte minst för att kunna introducera nyheter, bygga varumärken men framför allt för att bli kundens självklara val", skriver han i rapporten.

Av rapporten framgår också att den norska marknaden blir allt viktigare för Lyko och försäljningen uppges växa kraftigt i landet. I andra kvartalet stod försäljning i Norge för 24 procent av den totala omsättningen.

Ebitda-resultat blev 42,9 miljoner kronor (34,5), med en ebitda-marginal på 8,1 procent (7,9).

Rörelseresultatet blev 23,4 miljoner kronor (11,8), med en rörelsemarginal på 4,4 procent (2,7).

Resultatet efter skatt blev 17 miljoner kronor (1,9). Resultat per aktie hamnade på 1,11 kronor (0,12). Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 34,3 miljoner kronor (26,2).

Läs mer

150 miljoner kronor plus på två timmar – hans affär är redan en börssuccé

Hennes e-handlare växer så det knakar – men det gör förlusterna också

Amazons Sverigechef om jättens satsning: “Vi anpassar oss efter vad svenskarna vill ha”

Läs fler artiklar
LÄS MER