Sök

Enkät: Vilken tycker du är den allra hetaste tech-trenden just nu?

Women in Tech

Från vänster: Josefine Stäck och Kim Öijerstedt, Natalia Adamus, Jeanette Ericsson och Adelina Bauer, Sofia Ringström, Cecilia Gruvberger. Foto: Johanna Ekström

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Det frågade Breakit sju personer på Women in techs efterfest under tisdagen.

Cecilia Gruvberger, äger bolagen Gobrilla, som utvecklar barnspel, och Writelin som snart lanserar en plattform för memoarskrivande på nätet:

“Jag tycker det är väldigt intressant med självkörande bilar. Jag var på ett föredrag om det i går och det händer mycket på det området. Jag hoppas att det verkligen kommer kunna sjösättas så att det blir möjligt för vanliga konsumenter att köpa. Det finns både miljö- och säkerhetsaspekter med det som är intressanta".

Natalia Adamus, grundare av apputvecklarbolaget Accelerande som precis tagit fram appen Agreelet som gör det enkelt att skriva mikrokontrakt via en app:

“Det händer så mycket så det är svårt att bara välja en sak. Men jag tycker att en tydlig trend är att det har blivit mer accepterat med kvinnor i den här branschen. Jag är själv civilingenjör och har stött på en del problem, folk brukar säga att jag inte ser ut som en ingenjör och liknande, men det börjar ändra sig”.

Jeanette Ericsson, vd och ägare till Wiki4U som är en föreningsplattform på nätet där man söker kompetens, och Adelina Bauer, marknadsföringsansvarig på samma bolag:

“Allt blir mer individanspassat. Ta till exempel alla streamingplattformar där vem som helst kan nå en plattform, som växer. Förut kanske det krävdes en hel marknadsavdelning för att göra vissa saker, nu kan du själv lägga ut klipp, text och nå ut”, säger Jeanette.

Sofia Ringström, pluggar frontend på Mediainstitutet i Stockholm:

“Att allting blir VR. Det börjar dyka upp överallt, alla pratar om det och alla vill göra något inom det. Alla behöver inte köpa en Oculus Rift utan du kan ha det direkt i telefonen. Jag tror att det kommer förändra mycket inom reklam och kampanjer”.

Kim Öijerstedt och Josefine Stäck, båda vd, designer och programmerare på egna digitalbyrån Never Ending Monday:

“Det var någon som sa på scen tidigare i dag att nästa trend inte bli så spännande om vi redan skulle veta om den. Det kommer nya tekniker med så kort mellanrum att man hela tiden är säker på att det kommer något nytt i morgon”.

Läs mer