Sök

Pandemin slog mot bolagen som samlar influencers

United ScreensSplayinfluencers

Alice Stenlöf och Therése Lindgren är två influencers som arbetar med bolagen. Foto: TT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

En genomgång av svenska influencerbolag som United Screens, Splay One och Relatable visar att de flesta bolagen hade det tuffare än väntat under fjolåret. Detta eftersom att företagen snålade in med sina marknadsföringsbudgetar under pandemin.

Flera av de svenska influencer-bolagen fick sig en ordentlig kalldusch under pandemi-året. Det står klar när SvD har gått igenom bolagens årsredovisningar för fjolåret, som visar att den minskade annonseringen under coronapandemin satte sina spår i boksluten.

I vissa fall har det visat sig i rena minskningar, tidningen har bland annat kollat närmare på Splay One, med över 500 kanaler i sitt Youtube-nätverk och som nyligen såldes till Caybon, som minskade intäkterna från 144 miljoner 2019 till 124 miljoner kronor 2020, liksom Tourn International som minskade omsättningen från 94 till 88 miljoner.  

För bolaget Relatable, som nyligen köptes upp av Bambuser, finns ingen koncernredovisning. Men i det svenska bolaget minskade försäljningen med 30 procent till en omsättning på 70 miljoner. 

“En del annonsörer var osäkra och avvaktande när det gällde hur de skulle marknadsföra sig digitalt. De första månaderna i samband med pandemin var en tuff start på året för hela branschen”, säger bolagets vd Kalle Mobeck till SvD Näringsliv men menar samtidigt att svenska bokslutet inte ger hela bilden.

De två bolag som ökade sina intäkter var Cure Media och United Screens. I Cure Medias fall var ökningen däremot mindre än vad de hoppats på. Från 50 till 63 miljoner kronor istället för prognosen på 70 miljoner

För United Screens, som numera verkar under varumärket We are era tillsammans med Divimove, ökade omsättningen från 110 till 140 miljoner kronor. Samtidigt som minusresultatet på 38 miljoner vände till en vinst på drygt 7 miljoner kronor.

Läs mer