Försäljningen rasar för Daniel Wellington – ny brakförlust för Filip Tysanders jätte

Daniel Wellington e-handel
Försäljningen rasar för Daniel Wellington – ny brakförlust för Filip Tysanders jätte

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Covid-pandemin har slagit hårt mot Daniel Wellington.
Nu genomför klockbolaget ett besparingsprogram och stänger ner en rad dotterbolag, kan Breakit avslöja.

Filip Tysanders resa med sitt klockbolag Daniel Wellington är på många sätt en framgångssaga. Bolaget, som än idag ägs av Filip Tysander, gick från ingenting till att bli en vinstmaskin med miljardomsättning på bara några år. Både 2016 och 2017 landade vinsten på över 900 miljoner kronor.

Men 2018 började någonting förändras. Vinsten halverades till ”endast” en halv miljard kronor och året därefter blev det en historisk brakförlust för den svenska klocksuccén.

Nu kan Breakit avslöja att den negativa trenden för Daniel Wellington håller i sig.

Under 2020 hade Daniel Wellingtons koncernbolag JFT Holding en nettoomsättning på 2,1 miljarder kronor, vilket är rejält ras från de 2,6 miljarder bolaget omsatte under 2019.

Förlusten stiger samtidigt. Årets resultat landade på minus 285 miljoner kronor, att jämföra med en förlust på 198 miljoner under 2019.

”Ett omfattande arbete har ägt rum under 2020 att anpassa kostnadskostymen efter en utmanande verklighet med covid-19 där omsättningen väsentligen påverkats av helt eller delvis nedstängda samhällen”, skriver bolaget i sin årsredovisning.

Bara i det svenska dotterbolaget minskade försäljningen med 29 procent.

Stänger ner dotterbolag

Daniel Wellington skriver vidare att det nu ska göras en ”fullständig översyn” av organisationen samt en ”bedömning kring varje enskilt dotterbolags verksamhet.”

Bolaget skriver bland annat att man kommer att stänga ner de rörelsedrivna dotterbolagen i Storbritannien, Belgien, Nederländerna, Österrike, Förenade Arabemiraten, Nya Zeeland och Israel. Även dotterbolagen i Colombia, Chile, Spanien, Polen och Kazakhstan är under avveckling.

Bolaget, som gått från digital försäljning till att även satsa stort på fysiska butiker, ser nu över sina fysiska butiker och ”optimerar” dem utifrån ett lönsamhetsperspektiv.

”Jämfört med tidigare år där nyetablerade lokala dotterbolag med egna butiker starkt ökat koncernens rörelsekostnader har vi under 2020 kunnat konstatera en god effekt från de besparingsprogram och kostandsreduktioner som ledningen initierat."

Tror på vändning under 2021

Exakt hur 2021 har startat för Daniel Wellington framgår inte av bokslutet, men bolaget ger ändå sken av optimism. Man skriver bland annat att man står ”starkt rustat och redo” inför 2021, med hopp om att försäljningen ska ta fart i takt med att världen vaccineras.

”Vi bedömer att återhämtningen kommer att ske via förbättrad butiksförsäljning och försäljning till återförsäljare samt i den egna webshopen och i andra online-kanalere”, skriver bolaget, som tror på en förbättrad försäljning under 2021 på helårsbasis.

Daniel Wellington tog en extern kredit under 2020, där Filip Tysander enligt Dagens industri själv står som långivare, och bedömer att ekonomin fortsatt är tillräcklig för att finansiera koncernens drift. Vid årsskiftet hade JFT Holding 591 miljoner kronor i krigskassan.

Bolaget genomförde en extra utdelning till ägarna (Filip Tysander) på 24 miljoner kronor i februari.

Läs mer

Sparpaket på Daniel Wellington – 50 medarbetare får lämna

Amazons Sverigechef om jättens satsning: “Vi anpassar oss efter vad svenskarna vill ha”

Tom Hopes miss – därför kommer de aldrig bli ett nytt Daniel Wellington

Läs fler artiklar
LÄS MER