Sök

Spotify rekryterar för fullt inför hemlig och viktig Japan-lansering

SpotifyJapan

Foto: T.h., Magnus Hjalmarson Neideman, TT / T.v. Moyan Brann, Flickr

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Den svenska musiktjänsten Spotify laddar upp inför en satsning på världens näst största musikmarknad.

I dagsläget finns Spotify i 59 länder runt om i världen. Men närvaron på den asiatiska marknaden är fortfarande högst begränsad. Det svenska musikbolaget finns i dag i Hong Kong, Taiwan, Singapore, Malaysia och Filippinerna – men på stormarknader som Kina, Indien, Indonesien och Japan har Spotify ännu inte etablerat sig.

Men det verkar det bli ändring nu. 

På jobbplattformen Linkedin har musikbolaget i skrivande stund utannonserat ett 20-tal jobb med Tokyo som bas. Bland annat söker man efter en kommunikationschef, säljchefer, marknadsförare, bokföringsansvariga samt en finansiell controller, som blir bolagets första anställda i det finansiella teamet i Japan.

Att bolaget har startat upp ett fysiskt kontor i Tokyo bekräftas även av annonserna, där Spotify skriver att de söker efter personer till sitt kontor i den attraktiva stadsdelen Shibuya.

"Att de söker folk inom sälj och social marknadsföring är en stark indikation om att de vill lansera snart. Det är en helt annan sak än om de rekryterat jurister som ska jobba med musikrättigheter till exempel", säger en person med god insyn i branschen som Breakit har talat med. 

Spotifys intresse för Japan är däremot inte helt nytt. Redan 2014 nosade bolaget på marknaden, och i fjol berättade den amerikanska techsajten Techcrunch att bolaget då hade fyra anställda i landet. 

Men nu verkar bolaget alltså gå från planering och förberedelser till faktisk handling.

Japan, med sina 127 miljoner invånare, är utan tvekan en oerhört viktig marknad för ett streamingbolag som Spotify. Trots att landet ofta ses som ett land i den teknologiska framkanten kommer cirka 78 procent av musikintäkterna fortfarande från fysisk cd-försäljning. 

Den siffran kan jämföras med den svenska marknaden, där digitala intäkter står för 88 procent av musikförsäljningen under första halvan av 2015.

Marknaden har med andra ord ännu inte ”revolutionerats” av streaming-tekniken.

Den japanska musikmarknaden räknas även som världens näst största marknad sett till musikintäkter. 2014 omsatte den japanska musikindustrin över 22 miljarder kronor, vilket är ungefär hälften av vad världens största musikmarknad, USA, omsätter.

Att Spotify vill ha sin del av den kakan kommer således inte som någon skräll.

"Det är nästan lika stort som en lansering i USA. Jag tror att många i Sverige inte riktigt förstår betydelsen av Japan för Spotify", säger en av Breakits källor i musikbranschen.

Allt är dock inte guld och gröna skogar i japansk musikindustri. Under 2013 föll musikintäkterna med 16,7 procent enligt statistik från organisationen IFPI, och 2014 sjönk omsättningen med 5,5 procent. Detta samtidigt som de digitala intäkterna ökade med 4,9 procent. 

De vikande musikintäkterna skulle kunna vittna om en marknad i förändring.

Spotify är dock inte ensamt om att ha noterat potentialen i Japan. Redan i dag finns Apple Music på den japanska marknaden. Storkonkurrenten har även etablerat sig i Kina, Indien och Indonesien – marknader som Spotify ännu inte har gett sig in på.

Att Spotify avvaktat med att lansera sin tjänst i Japan kan förmodligen kopplas till rättighetsfrågor och juridiken kring musiken. Till skillnad från exempelvis Europa och USA där skivbolagen Universal Music, Warner Music och Sony Music dominerar marknaden så är den japanska skivbolagsbranschen mycket mer fragmenterad.

I Sverige utgör de tre jättarna 96 procent av marknaden – i Japan har de ”enbart” 30 procent.

Breakit har sökt Spotify för en kommentar. Bolaget har avböjt att svara på våra frågor, men kommenterar:

"Vår målsättning är att göra all världens musik tillgänglig överallt, men vi har inget att dela med oss av just nu kring lanseringar i nya marknader."

Läs mer