Rättelse: I en första version av den här artikel framgick att försäljningen under andra kvartalet var 50 procent av vad bolaget förväntat sig. Den siffran gällde bara juni månad.
E-handelsbolaget Desenio, som säljer posters på nätet, uppdaterar sina helårsmål efter en oväntat svag juni månad. Bolaget upplevde en signifikant försämring i försäljningen i slutet av maj, och det fortsatte även in i juni.
Nettoförsäljningen uppgick endast till lite mer än 50 procent av vad man väntat sig under juni månad
"Den minskade försäljningen beror på att lättnaderna av restriktionerna kopplade till pandemin. Tiden som spenderas framför digitala skärmar och därmed internettrafiken har sjunkit, samtidigt som folk tillfälligt blev mindre intresserade av att dekorera sina hem när de äntligen fick gå ut", säger Fredrik Palm, vd på Desenio.
"Vi visste att lättnaderna och semester skulle få negativa effekter på försäljningen men vi underskattade omfattningen av det. Detta är en ovanlig situation och förhoppningsvis något vi inte kommer att se igen inom en överskådlig framtid."
Uppdaterar sin prognos
Mot bakgrund av ett svagt andra kvartal uppdaterar bolaget nu helårsprognosen och väntar sig en tillväxt av nettoförsäljningen om 15-25 procent, jämfört med den tidigare prognosen på 35-40 procent.
Även prognosen för den justerade EBITA-marginalen sänks till runt 20 procent, mot tidigare prognos på 25 procent.
Desenio offentliggör sin rapport och alla siffror för det andra kvartalet den 18 augusti.
Framgångssaga
Historien om e-handelsraketen Desenio startade redan för tio år sedan. Det var då paret Helena och Martin Blomqvist gav upp sin till synes hopplösa jakt på tavlor att sätta upp därhemma. De hittade ingenting som föll dem i smaken, och bestämde sig för att starta ett eget bolag för att sälja tavlor.
Men de insåg snart att det var inom affischer och ramar som den riktiga potentialen låg.
Bolaget har gått med vinst sedan starten och grundarna har under åren, innan börsnoteringen, sålt av aktier till riskkapitalbolaget Verdane.
Under 2020 uppgick e-handlarens försäljning till 980 miljoner kronor, vilket var en ökning med 63 procent.