Sök

Strossle köps upp av Azerion – prislappen 100 miljoner

StrossleAzerion

Patrik Fagerlund, VP Nordics på Azerion. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Nederlänska Azerion gör ett nytt uppköp på de svenska mediemarknaden.
Den här gången är det Strossle, som gör "Läs mer"-boxar på nyhetssajter, som får nya ägare. Breakit kan avslöja prislappen.

Det nederländska techbolaget Azerion har gett sig ut på uppköpsjakt sedan de tagit ett obligationslån på 200 miljoner euro för att shoppa bolag i Sverige och Norden.

Förra veckan meddelade Azerion att de förvärvat programmatic-bolaget Delta Project.

Nu har bolaget gjort sitt nästa förvärv i form av mediebolaget Strossle. 

“Vi ser Strossle som ett strategiskt förvärv i en värld utan cookies, där spårandet av webanvändarna i allt högre grad är beroende av samtycke. Tjänster som innehållsrekommendation och native-lösningar låter annonsörer nå sin publik utan att behöva involvera användardata, och kontextuell annonsering växer snabbt”, säger Partik Fagerlund, VP Nordics på Azerion, i ett pressmeddelande.

Någon finansiell information om köpet framgår inte från pressmeddelandet. Men källor till Breakit uppger att den uppgår till "drygt 100 miljoner kronor".

"Läs mer"-boxar på nyhetssajter

Strossle grundades 2013 och har en produkt som kan liknas vid en widget som placeras på hemsidor, där rekommenderade artiklar och annonser lyfts fram för att locka till ytterligare läsning. Bolaget har en rad tidningskoncerner i Norden på kundlistan.

Bolagets vd Håkon Tillier lyfter fram att köpet kan ta Strossles vidare ut i Europa.

“Azerion är en perfect match för Strossle. Som en del av Azerion kan vi ta vår affär till nästa nivå och växa vår närvaro på större europeiska marknader”, säger han.

Under 2019 omsatte Strossle 117,3 miljoner kronor med ett minusresultat på 9 miljoner på sista raden.

I Sverige har Azerion redan 2018 förvärvat både Widespace och Sellbransch, på sikt finns också planer på att börsnotera gruppen.

Läs mer