Sophia Bendz: 10 saker i marknadsföringen varje grundare måste ha koll på

Marknadsföring
Sophia Bendz: 10 saker i marknadsföringen varje grundare måste ha koll på

Tobias Blixt

Reporter

Spotifys och Zalandos tidigare marknadsföringschefer ger sina bästa råd för grundare som vill ha koll på marknadsföringen i sina företag.

Investerarna Sophia Bendz och Christian Meermann är idag partners på riskkapitalbolaget Cherry Ventures. Men innan dess var de, bland annat, marknadsföringschefer på Spotify och Zalando.

I en artikel hos Slush har de två investerar- och marknadsföringsproffsen nu delat med sig av 10 tunga tips som alla grundare måste ha koll på i starten. Det är en matig genomgång om allt från namnet på ditt varumärken, till morgonrutin och prioriteringar och som ni kan ta del av i helhet här

I korthet rör det sig om tio punkter som entreprenören måste fixa:

  • Skapa ett unikt och skyddat namn för ditt varumärke
  • Lyckas sätta vad varumärket står för.
  • Sätta dina tre USP:s (unique selling points) nu och för alltid –… och repetera dem överallt!
  • Se till att ha stark efterfrågan innan ni skalar.
    “Börja med ett betatest till ett begränsat antal användare som kan ge feedback för att doppa tårna i vattnet och se om du har byggt någonting som konsumenterna vill ha”, skriver Sophia Bendz.
  • Veta vad som händer med dina marknadsföringspengar.
  • Kolla dina KPI:er (mätpunkter/mål) varje morgon.
  • Förstå att marknadsföring inte bara är trafik.
  • Repetera budskapet överallt och hela tiden.
    “Håll det enkelt och repetera ditt budskap ofta och konsekvent. Det gör det enklare för nuvarende och eftertraktade användare att komma ihåg vilka ni är, vad ni står för och varför de skulle välja ert varumärke”, skriver Sophia Bendz.
  • Definera, optimera och ge bränsle till ditt “flywheel”.
    “Vad i helvete är ett flywheel? Ett flywheel ger dig en översikt av alla relevanta kanaler för att införskaffa och behålla kunder som företag använder för att lyckas växa sin kundbas och för att nära den existerande kundbasen”, skriver Christian Meermann.
  • Skapa ett varumärke och community som älskas.

Det går så klart att säga mycket mer om varje punkt som listas här, vilket är precis vad Sophia Bendz och Christian Meermann gör i sin artikel på Slush.org.

Läs fler artiklar
LÄS MER