Sök

Vill du bli nästa Notch? Här är spel-guruns bästa tips till spelentreprenörer

Fast travel gamesspelbranschen

Oskar Burman, medgrundare av Fast travel games. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Spelveteranen Oskar Burmans råd till dig som vill bli spelutvecklare och starta egen studio.

Fast Travel Games grundare Oskar Burman är en riktig veteran i spelbranschen. Utöver att vara vd för sitt VR-fokuserade spelbolag har han en bakgrund på bolag som Avalache Studios och Angry Bird-studion Rovio. Han har också grundat Stugan – en faktisk stuga i skogen dit spelutvecklare kunde bli antagna för att försöka förverkliga sina idéer. 

I samband med att Fast Travel Games tidigare i veckan tog in 34 miljoner kronor passade vi på att ställa några frågor till Oskar Burman om hans bästa råd för den som vill satsa på spelbranschen.

Men först, bara på Steam släpps hundratals spel varje månad, är det ens värt att försöka satsa på spelutveckling?

“Det tycker jag absolut. Vi har sett gång på gång att flera av de mest lyckade spelen de senaste åren har kommit från väldigt små utvecklare med en kul ide. Minecraft är kanske det kändaste exemplet, på ett spel som också är ett digitalt verktyg. Men det har inte hänt bara en gång, utan väldigt många gånger.”

Då så, inga problem helt enkelt!

Fyra råd för dig som funderar på att börja med spelutveckling:

1. Hantverket måste sitta

Det är sällan en bra idé att börja med bolaget utan prio är att lära sig verktygen och att bygga spel från grunden. Om man vill göra det själv eller i en grupp med andra beror lite på vilket frö till idé som finns.

“Vi hade rätt tydliga kriterier när vi körde Stugan. Det ska finnas en idé som är tillräckligt spännande för att det skulle kunna bli någonting. Men det är supersvårt att veta också, jag tittade på Minecraft tidigt och trodde inte på det alls då”, säger Oskar Burman.

2. Flera vägar till finansiering

Oavsett om spelutvecklingen började som hobby, om man är ett gäng från spelutbildningen som vill prova lyckan eller etablerad i branschen så finns det idag helt andra möjligheter att ge ut spel än för bara några år sedan.

“Det börjar dyka upp en del riktigt bra early stage-investerare inom spel nu. Men det finns också förläggare som finnansierar och ger ut spelet, där de sedan tar en del av spelets intäkter som ersättning. Det är en bra väg för nya team.”

“Men jag tycker att man ska prata med alla. Gå ut och pitcha, gå till investerare. Var aktiv på Twitter. Plötsligt ser någon en jättepotential.”

3. Billigare och enklare än någonsin

Tekniken går framåt och man kan göra mer än vad man tror inom spelutveckling utan stora team idag berättar Oskar Burman. 

“Vi är 7 till 20 personer som jobbar på varje spel på Fast Travel Games idag. För tio år sedan hade vi behövt vara tre gånger så många. Så om man lekt med spelutveckling för ett antal år sedan men tyckte att tröskeln var hög då, ge det ett försök idag.”

4. Starta inte för stort

Många drar på för stora växlar innan de har en tydlig idé och konkret vision. Se till att börja i rätt ände.

“Jag tror att det är bättre med färre personer och en bra och tydlig idé. Sen växer man därifrån. Det är bra att ha ett mindre team tills man hittat formen, då vet man vilken typ av kompetens man behöver.” 

Läs mer