Hannah & Amanda går mot rekordår – nu har Perfect Day rett ut svåra krisen

Perfect Day Media Poddar podcast
Hannah & Amanda går mot rekordår – nu har Perfect Day rett ut svåra krisen

Amanda Schulman och Hannah Widell. Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Breakit kan avslöja alla de hårda siffrorna i poddprofilerna Hannah & Amandas bolag Perfect Day.
Och hemligheten bakom varför 2021 blivit en succé.
“Vi har en fantastisk tillväxt”, säger medgrundaren Hannah Widell i en intervju med Breakit.

När poddprofilerna Hannah Widell och Amanda Schulman försökte bredda verksamheten i deras Perfect Day-koncern med skönhetssalonger slutade det 2019 i en uppmärksammad konkurs. En konkurs som gav tydligt utslag på Perfect Day Medias resultat 2019, när bolaget visade upp en förlust på hela 42 miljoner kronor.

Men nu har det vänt för Perfect Day Media igen. Den färska årsredovisningen från bolagsverket visar att omsättningen 2020 landade på 44,4 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 43,9 miljoner kronor. Samtidigt som bolaget visar upp ett plusresultat på 352.807 kronor. 

“Med tanke på det tidigare katastrofala resultatet och allt vi har gått igenom, så känns det fantastiskt att vi under ett pandemiår har lyckats behålla omsättningen och visar ett positivt resultat”, säger Hannah Widell och fortsätter.

“Framförallt eftersom vi också tvingades ta bort produktioner av livepoddar och video under året.”

Men om intäkterna låg stilla under fjolåret så är läget ett helt annat nu – sex månader in på det nya året. 

Hannah Widell berättar att Perfect Day Media idag fokuserar helt på vad de kallar för premiumpoddar med högt produktionsvärde. Det har resulterat i att bolaget har skalat bort nästan hälften av sina poddar. Perfect Day Media har idag 15 podcasts.

Trots det har de redan nått upp i fjolårets totala omsättning på dryga 44 miljoner kronor.

“Vi har en fantastisk tillväxt och vi har det för att poddarna är så stora som de faktiskt är. Fyra av de tio mest populära poddarna kommer från Perfect Day Media. De har inarbetade målgrupper och stark räckvidd, det är tryggt för annonsörerna”, säger Hannah Widell.

Hösten beskriver Hannah Widell som Perfect Day Medias starkaste period historiskt sett. Vilket bäddar för fortsatt fina siffror under 2021 – året då bolaget firar tio år som aktiva sedan starten 2011. 

“Under hösten kommer vi fortsätta fokusera på premiumpoddar. Det är nu podd händer och det är det vi kommer att satsa på. Sen vill vi jättegärna komma igång med livepoddar under vinterhalvåret igen. Alex och Sigge har skjutit upp sin pandemishow tre gånger redan, men folk har inte bokat av. Det finns ett sug från publiken för den här typen av shower”, säger hon.

Läs fler artiklar
LÄS MER