Sök

Gents omsätter 64 miljoner – “Policy att vi inte får gå back”

GentsSkönhet

Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Jenny Rydhströms Gents växer så det knakar, samtidigt som hon har två andra projekt som ligger och pyr i bakgrunden.
"Jag behöver lite action", säger hon.

Helsingborgsbolaget Gents har gjort en affär på att sälja skönhetsprodukter för män. Det handlar om hud- och skäggvård, liksom parfym och livsstilsprodukter, som de säljer både via egna butiker och e-handel. 

Med den nischen som bas omsatte Gents 64 miljoner kronor, med ett resultat efter finansiella poster på drygt 3 miljoner kronor, under räkenskapsåret som slutade i juni 2020. 

Men bakom de senaste årens framgångar ligger nästan 20 år av arbete. Redan 2003 lanserade Jenny Rydhström och hennes två kusiner sitt Gents. Det skulle däremot dröja ända till 2010 innan bolaget blev mer än en hobby. 

Det var då Jenny Rydhström lämnade sitt jobb på EY i Stockholm, köpte ut sina två kusiner från bolaget och bestämde sig för att bygga något helt eget.

“Jag kände att jag nått vägs ände på EY på den tiden och att om jag tog all den energi som jag la på arbetet där och istället la den på ett eget bolag, så skulle man kunna nå enorma resultat. För det är exakt samma sak som ska göras, att driva eget bolag är samma tänk som de stora projekten där du drillas i ett tänk om hårt, snabbt, lönsamt och växande”, säger hon.

Jenny Rydhström har en bakgrund som verkar innefatta det mesta. Hon har varit landslagsboxare och är medlem i Mensa. Hon har också en bakgrund som jurist innan hon bestämde sig för att satsa på entreprenörskapet.

Hon vill själv inte kalla sig högpresterande, men beskriver det som en energi hon måste stilla och stimulera.

“Jag tror att jag har en otålighet som jag haft med mig från födseln, jag hade en pappa med samma drag. Det är ett driv som jag tror att om det inte formas väl i barndomen, eller om stimulansbehovet inte tillgodoses, så kan man hamna snett i livet. Men jag hade turen att hamna i en familj där det sågs som positivt.”

"Kommer visa fin lönsamhet" 

När Gents nu har tagit ett stort kliv framåt ser grundaren och vd:n Jenny Rydhström fram emot att skifta om fokus på Gents och öka lönsamheten i bolaget.

“Fram till nu så har jag velat utforska hur långt vi kan nå med våra produkter och marknader. Nästa år tror jag att vi kommer kunna visa upp en fin lönsamhet. Vi har ställt om till att fokusera mer på egna varumärken som har en fin marginal, vilket idag står för ungefär 40 procent av försäljningen. I år hoppar jag växa den siffran till över 50 procent”, säger hon.

Exakt vad omsättningen i Gents landar på i år vet vi inte. Enligt Jenny Rydhström blir det omkring en 25-procentig tillväxt med ett litet plusresultat. Den som studerar Gents bokslut ser att bolaget brukar visa svarta siffror på sista raden trots de senaste årens tillväxt.

Bolaget får faktiskt inte gå med förlust även om de har satsat på tillväxt, berättar Jenny Rydhström.

“Vi har som policy att vi inte får gå back.” 

För Gents väntar nu nya satsningar på fler butiker, bland annat i Stockholm och Göteborg. 

Satsar på lösning för frisörer 

Samtidigt som Gents nu förbereder sig för nästa steg på resan har Jenny Rydhström bestämt sig för att dra igång två helt nya projekt.

Den ena satsningen går under namnet Simplr, som ska bli en slags infrastruktur för frisörer med både fysiska lokaler och en digital plattform. Kortfattat handlar det om att frisörer ska kunna boka stolar för att klippa sina kunder och sedan dela intäkterna med Simplr. 

“Jag såg att många frisörer som sökte jobb i Gents salonger är hos kronofogden. De är konstnärer som inte har kunskap om att driva trafik och administrera. Så jag skapade en plattform där frisörer kan gå in och boka stol och sedan möta kunden i salongen”, säger Jenny Rydhström och fortsätter; 

“Vi har fyra salonger nu efter nio månader och öppnar en femte snart. Vi har börjat i Skåne för att finslipa konceptet, men förhoppningarna är att vi ska öppna ytterligare tio salonger i Stockholm nästa steg. Det handlar om kostnadseffektiva enheter och så mycket automatiserat och digitaliserat som möjligt.”

Till skillnad från Gents är det däremot inte tänkt att Simplr ska växa med vinst. Jenny Rydhström berättar att hon räknar med att verksamheten kommer att kosta 20 miljoner kronor innan den blir lönsam.

I Simplr siktar hon också på att ta in en extern ägare.

“Jag skulle vilja ha en investerare som är stark på kapitaliseringsbiten.”

Startat Man-up

En tredje satsning som Jenny Rydhström startat tillsammans med Gents kreative chef är sminkmärken Man-up, med fokus på produkter för män, så som concealers och ögonbrynsgel.

Men sedan får det räcka för ett tag, skrattar Jenny Rydhström.

“Jag har haft några småbarnsår, men nu när jag får sova igen så börjar tankarna snurra och jag behöver lite action. Men jag är så nöjd med arbetsbördan i de här bolagen, de har alla bra potential och det finns mycket att utforska inom varje verksamhet.”

Var befinner du dig med de här tre bolagen om fem år?

“Om fem år har jag nog en partner i alla dessa bolag, dels tror jag vi kommer behöva kapital att växla ut alla möjligheter. Sen kan det vara ganska ensamt som entreprenör när det blåser hårt också. Men jag tror också att de kommer vara mycket större, väldigt lönsamma och väldigt effektiva. Förhoppningsvis.”

Läs mer