Binary Brains kan se in i framtiden – får in 10 miljoner för att göra handeln mer hållbar

Binary Brains e-handel retail
Binary Brains kan se in i framtiden – får in 10 miljoner för att göra handeln mer hållbar

Teamet bakom Binary Brains. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

Deras AI kan avgöra om din produkt flyger eller inte.
“En helig graal inom dagligvaruhandel”.

När butiker plockar in nya produkter så är det ofta ett vågspel. Kommer produkten att flyga av hyllorna eller blir det en av de där som samlar damm och snart ersätts av något nytt? Faktum är att nästan nio av tio produktlanseringar misslyckas och är borta från butikshyllorna inom två år.

För att slippa gå på magkänslan har Örebro-bolaget Binary Brain byggt en SaaS-tjänst som med hjälp av AI ska kunna förutse om produkten kommer lyckas eller inte.

“Att komma åt detta problem är den heliga graal inom dagligvaruhandeln”, säger Jacob Kihlbaum, vd på Binary Brains.

”Därför tror vi oss kunna hjälpa till att revolutionera hur dagligvaruhandeln jobbar med hela lanseringsprocessen”, säger Jacob Kihlbaum.

Får in 10 miljoner

Nu får bolaget in 10 miljoner från bland annat Martin Börjeskog på Börjeskog Investment, Marcus Lindstedt via Vida Nova Invest AB via och Anton Johansson på Grebban, kommer bolaget att fokusera på vidare produktutveckling och intensifierad försäljning.

“När jag hörde talas om Binary Brains kände jag direkt att det här kommer att bli riktigt stort, med hjälp av AI-prediktion kan det inte bara skapa en helt ny dimension i ens analys utan även användas varje dag för att automatiskt optimera ens verksamhet”, säger Anton Johansson, vd på Grebban och ängelinvesterare i Binary Brains.

Genom att mata in data och även ta in faktorer som till exempel datum, väder och hur nära det är till löning kan bolagets AI i hög grad förutspå hur försäljningen kommer gå. Det sparar både pengar för handlaren och bidrar till en mer hållbar handel eftersom det blir enklare att beställa rätt mängd av varor.

“Vårt existensberättigande är att göra dessa insikter lika självklara och tillgängliga för alla konsumentinriktade verksamheter som väderprognosen är för småbarnsfamiljen”, säger Jacob Kihlbaum, grundare och vd på Binary Brains.

Förra året omsatte bolaget 1,8 miljoner och gjorde en förlust på 681.000 kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER