Lyko sålde smink med cannabis-slang – leder till fällning: “Tydliga associationer”

Lyko ehandel Skönhet
Lyko sålde smink med cannabis-slang – leder till fällning: “Tydliga associationer”

Foto: Istockphoto.com / Skärmklipp

Tobias Blixt

Reporter

Reklamombudsmannen gillade inte att Lyko använde sig av uttryck som "dope" och "huff" på sin produktsida.

E-handelsbolaget Lyko sålde en ögonskuggspalett från Makeup Revolution som anspelade på cannabis i namnen på ögonskuggornas färger, och lyfte fram detta i sin produktbeskrivning. Det var något som inte gillades av en privatperson, som anmälde återförsäljarens produktsida till Reklamombudsmannen. Det skriver ehandel.se.

“Lyko flirtar öppet med att droger är något kittlande häftigt. Varje ögonskugga har namn med tydliga anspelningar på att ta droger. Huff och Exhale är slang för att exhalera droger. Dope är som substantivform slang för knark/marijuana”, går det bland annat att läsa i anmälan som fortsätter.

“Utsidan av asken är täckt med färgglada haschlöv.”

Lyko, som säljer smink och skönhetsprodukter online, lyfter själva fram att hampfröolja används i produkten, vilket i sig inte är något fel, och att det är en produkt som utvinns från den aktuella växten. De försvarar också namnvalen i produkten.

Lyko håller inte med

“Gällande anmälarens argument om namnval av de enskilda färgerna i paletten och vad de kan associeras med anser annonsören att detta är orimligt då det är en allt för bred tolkning och därmed ogrundat. Annonsören hän­visar även till att många produkter inom kosmetiken bär namn med starka adjektiv och lekfulla uttryck”, står det i anmälan.

Men Reklamombudsmannens opinionsnämnd valde ändå att fälla Lyko för annonsen av produkten. 

“Nämnd­en finner att de ovan nämnda färgnamnen respektive texterna i produktbeskrivningen tillsammans med det avbildade cannabislövet skapar tydliga associationer till den narkotikaklassade drogen canna­bis samt förmedlar en positiv bild av drogen”, skriver de i sitt beslut. 

Något som RO menar gör att reklamen är utformat på ett sätt som strider mot Internationella Handelskammarens (ICC) regler.

Läs mer

Rickard Lyko om köpet av klassiska sminkkedjan: “Har varit flera intressenter inblandade”

Lyko tvingas avbryta 25.000 ordrar efter rabattmiss – "En nolla för mycket"

150 miljoner kronor plus på två timmar – hans affär är redan en börssuccé

Läs fler artiklar
LÄS MER