Sök

Flattered hittade styrkan under pandemin – dubblar omsättningen

Flatterede-handel

Hanna Kwiatkowska och Gustav Lidén.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Först blev Flattered livrädda – sedan vände de om krisen och dubblade siffrorna – och nu gasar de ännu mera.
“Skohandeln har fallit drastiskt så jag hoppas att det finns ett uppdämt behov”, säger Gustav Lidén, grundare av Flattered.

Flattered, som säljer skor, grundades för åtta år sedan av Gustav Lidén och Hanna Kwiatkowska tillsammans med Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius. Under de senaste åren har det tidigare radarparet Löwengrip-Hadenius klivit tillbaka allt mer i skuggan och Flattered rattas och drivs idag av grundaren och majoritetsägaren Gustav Lidén. Under 2018 gick investeringsbolaget Spiltan in som näst största ägare.

Pandemin har slagit hårt mot många bolag och vi har tidigare rapporterat om att Flattered hade det tufft med låga kassaflöden i samband med att corona slog till. Bolaget gjorde då en mindre nyemission och i slutet av förra sommaren meddelade vd:n Gustav Lidén att förlusterna bromsat in och tillväxten tagit fart.

När Breakit nu pratar med Gustav Lidén berättar han att bolaget blev livrädda när pandemin slog till – för just nya skor är kanske inte den mest efterfrågade produkten i en tid där människor knappt lämnar sina hem.

”Vi genomförde alla åtgärder vi kunde tänka oss och började köra mycket kampanjdrivet. Varje vecka körde vi 20 procent på någon produktgrupp för att inte bli sittande på lagret”, berättar Gustav Lidén. 

Dubblar omsättningen 

Och visst har skohandeln, med betoning på den fysiska handeln, tappat rejäla marginaler i krisen. Men Flattered har gått åt andra hållet. Kunderna har fortsatt att handla deras skor och bolaget nästintill dubblade omsättningen från 25 till 48 miljoner kronor under 2020. Samtidigt landade resultat på 2 miljoner kronor, jämfört med minusresultat på 6 miljoner kronor under 2019. 

75 procent av försäljningen sker via egen kanal på nätet och resten via återförsäljare, vilket inkluderar både nätet och fysisk handel. Tyskland utgör den största marknaden men Flattered säljs även på det franska varuhuset Galeries Lafayette samt i USA, Japan, Sydkorea och i de nordiska länderna. I Sverige säljs produkterna i varuhus som NK och Åhléns.

”Vi vill att återförsäljarna ska vara en marknadsföringskanal och satsar på premium-återförsäljare där vi vill vara ett prisvärt premiumbrand”, säger Gustav Lidén. 

Sett till den rullande omsättningen de senaste 12 månaderna landar Flattered på runt 70 miljoner kronor i omsättning med svarta siffror i år. 

Gustav Lidén är försiktig med att ta ut något i förskott. 

”Ingen vet vad som händer med e-handeln när alla snart får gå i affärer. Skohandeln har fallit drastiskt så jag hoppas att det finns ett uppdämt behov även om lite försäljning flyttar till fysisk butik”. 

Siktar mot T-mall 

En stor del av försäljningen drivs av annonsering på sociala medier, främst Facebook och Instagram. Planen framåt är att fortsätta satsa online och utöka utbudet med nya produktgrupper som väskor. Flattered sneglar även mot att ta sig in på den kinesiska e-handelsplattformen T-mall som ägs av Alibaba. 

I en tid där e-handeln ökar snabbt riktas ett allt större fokus mot hållbarhet. En fråga som varit uppe på agendan är huruvida företag ska erbjuda kunderna fri frakt och retur, något Flattered valt att göra. 

Gustav Lidén säger att bolaget arbetar aktivt med hållbarhet, bland annat genom att exkludera plasten i paketeringen och de satsar även på kromfritt skinn och återvunna textilier. Tillverkningen sker i södra Europa och de försöker att skicka så mycket som möjligt med tåg eller lastbil. 

”Rörande frakten är vi ett varumärke som växer snabbt med en hög grad nya kunder. Skor är svårt passformsmässigt och vi tycker att det är viktigt att kunden inte straffas för att de testar. Vi har inte jättemycket problem med att folk köper flera par skor, men det är något vi tittar på”. 

I dag äger Gustav Lidén och Hanna Kwiatkowska tillsammans 39 procent av Flattered, följt av Spiltans 33 procent. Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius äger 6 procent vardera.

Läs mer