Sök

Från stekhett till iskallt – nu vill nästan ingen köpa NFT längre

NFT

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

För bara en månad sedan handlades det kryptokonst för miljarder varje vecka.
Nu verkar knappt någon bry sig längre.


Under några månader mellan mars och maj i år var NFT:er, eller non-fungible tokens, hur hett som helst. Det handlade om nya digitala möjligheter att sälja och äga rättigheterna till allt ifrån konst, musik och egentligen allt möjligt digitalt innehåll på blockkedjan.

LÄS MER: Vad är NFT och hur köper man det? Här är en guide till kryptoboomen

Tekniken i sig är inte ny, men den här perioden fick fenomenet ett ordentligt uppsving. Det haglade nyheter om nya prisrekord, där även traditionella auktionshus som klassiska Sothebys gav sig in i leken och började auktionera ut konst som köparen kunde äga över blockkedjan. 

Twitters vd Jack Dorsey sålde exempelvis också sin första tweet för 2,9 miljoner dollar.

Boom för digitala basketkort

Att många tog tillfället i akt för tjäna en slant både som skapare av digitalt innehåll och som investerare råder det ingen tvekan om. Det gäller både privatpersoner och stora organisationer.

Ett av de mest uppmärksammade satsningarna på NFT:er var nämligen när den amerikanska basketligan NBA började samarbeta med Dapper Labs för att sälja digitala samlarkort (något som jag själv testade på – läs mer om hur det gick här.)

Men sedan dess verkar NFT-marknaden ha backat tillbaka ordentligt. CNBC, med hänvisning till sajten Nonfungible, rapporterar att antalet försäljningar av de digitala prylarna på blockkedjan har minskat dramatiskt de senaste veckorna. 

Nyhetskanalen lyfter fram att det såldes NFT för 16,6 miljarder kronor under årets första kvartal och att det vid toppen skedde transaktioner på närmare 1,5 miljarder kronor under en sjudagarsperiod den 9 maj.

Vid den senaste sjudagarsperioden, alltså till idag den 15 juni, hade det bara skett transaktioner för 71,5 miljoner kronor. 

Priserna har rasat med nästan 50 procent

CNBC skriver också att priset på högt värderade NFT:er verkar ha minskat och hänvisar till Cryptopunks, bilder på olika figurer, som i början av maj såldes för i snitt 830.000 kronor styck. I början av juni såldes de istället för i snitt 423.000 kronor per bild under en sjudagarsperiod.

Med tanke på att det vid hajpens absoluta topp verkade som att exakt allt skulle säljas som en NFT, oavsett om det var gamla memes eller nyhetsartiklar, så kan det inte ses som helt otroligt att intresset skulle minska.

Gauthier Zuppinger, operationell chef på Nonfungible, säger till CNBC att minskningen är naturlig.

“Varje gång du ser en så snabb ökning i någon trend så kommer du också att se en minskning. Vilket egentligen innebär att marknaden stabiliseras.”

Läs mer