Hami Rashidi fann kraften när hans mamma attackerades: "Vi kallar henne för lejoninna"

Städmaterial Bolaget e-handel
Hami Rashidi fann kraften när hans mamma attackerades: "Vi kallar henne för lejoninna"

Hami Rashidi.

Towe Boström

Reporter

Han flydde från Iran, upplevde hur hans mamma utsattes för en syraattack och sökte 300 jobb utan resultat. Därefter tog han blancolån för att kunna köpa och vända Städmateriel Bolaget som nu omsätter över 100 miljoner kronor med lönsamhet – helt organiskt.

“Jag fann min drivkraft och vilja att skapa något bättre och större för mig själv och vår familj”, säger Hami Rashidi.

Sommarvärmen har äntligen bitit tag i Sverige och vi är många som går och längtar efter semester just nu. Hami Rashidi har dock helt andra saker i tankarna – han är i full färd med att flytta sitt lager från Solna till Sundbyberg. 

Hans företag, Städmateriel Bolaget (SMB), växer snabbt och flyttar nu runt 50.000 artiklar till sitt nya rymligare lager. 

”Det blir ingen semester för mig, men alla andra är schemalagda. Sen får vi se i höst när allting sitter och vi implementerat nya system, då kan jag ta ledigt”, säger Hami Rashidi. 

Mamman fick ansiktet förstört i en syraattack

Hami Rashidi föddes i Iran och flydde till Sverige tillsammans med sina föräldrar när han var liten. Han växte upp i Rinkeby där drömmarna om ett nytt liv snart krossades på det mest fruktansvärda sätt. 

Hami Rashidis mamma är Maria Rashidi, som för över 20 år sedan utsattes för en syraattack som brände sönder hennes ansikte. Attacken var beställd av hennes ex-man och orsakade henne skador för livet som inneburit över 100 operationer. I dag är Maria Rashidi en känd kvinnorättskämpe som arbetar mot hedersförtryck och slåss för mänskliga rättigheter.

”Med en sådan mamma är det svårt att inte finna styrka, vi kallar henne för lejoninna. Med den styrka och drivet hon har är det svårt att sitta och tycka synd om sig själv”, säger Hami Rashidi. 

Sökte hjälp – när elen stängdes av

Efter attacken lades Maria Rashidi in på sjukhus och pappan försvann. 15-åriga Hami Rashidi blev då kvar ensam med sina syskon utan pengar och stöd.  

”Det exploderade en handgranat i vår familj och alla fick plocka upp bitarna själva. Jag önskar inte min värsta fiende det jag själv har gått igenom. Jag minns mammas smärta, sorg och hennes förtvivlan”. 

Hami Rashidi berättar att stödet från samhället var dåligt, och att det saknades förståelse och verktyg för att hantera hedersvåld. Det var först när elen stängdes av som syskonen sökte hjälp hos Socialtjänsten. 

”Folk pratar om att entreprenörer har driv och hunger. För mig var det på riktigt, jag var hungrig, och jag var hungrig på mat. Jag ville aldrig mer leva så och där fann jag min drivkraft och vilja att skapa något bättre och större för mig själv och vår familj”, säger Hami Rashidi. 

Sökte 300 jobb – kallades till en intervju

Hami Rashidi har arbetat inom en rad branscher sedan han var ung, allt från att driva nattklubb till café och att praktisera på Ericsson. Han pluggade sälj och IT på yrkeshögskolan och började därefter att söka jobb, men fick avslag efter avslag. Han uppskattar att han sökte närmare 300 jobb och bara kallades till intervju en enda gång, för telefonförsäljning. 

När Hami Rashidi var som mest nere  kom hans morbror med ett erbjudande – att jobba på Städmateriel Bolaget  Han tackade ja och började att arbeta som lagerarbetare, varefter han 2009 köpte ut sin morbror ur bolaget som då omsatte några få miljoner med minusresultat. 

”Mamma pantsatte sin lägenhet och jag tog ett blancolån med jättehög ränta och lånade pengar av släkt och vänner. Jag kommer alltid att älska dem för de var de enda som trodde på mig”. 

Det första han gjorde var att ordna upp ekonomin och vände till lönsamhet sitt första verksamhetsår. Han bestämde sig för att satsa på egenutvecklade produkter inom städsegmentet, startade upp egna varumärken och köpte upp andra bolag för att utöka sitt erbjudande mot kunderna. 

I dag är han fortfarande ensam ägare till Städmateriel Bolaget  som ökade omsättningen från 80 till 105 miljoner kronor under förra året. Resultatet landade på 16 miljoner 2019 och var ”fint och i linje med kurvan” även förra året, enligt Hami Rashidi. 

Gör så mycket som möjligt själva

Kunderna utgörs av aktörer som exempelvis kontor eller städbolag. Städbranschen är väldigt traditionell och bolaget har kämpat hårt för att driva digitalisering där e-handeln idag utgör hälften av omsättningen, och de har även en fysisk butik. 

En av styrkorna i affärsmodellen är att bolaget  ”försöker göra så mycket som möjligt själv”, enligt vd:n. Det innebär allt från att utveckla produkterna till att köra ut dem med egna lastbilar och chaufförer. Om produkterna inte produceras i Sverige kommer de med tåg från EU-länder till Göteborg och bolaget satsar på ett miljömärkt sortiment. 

Pandemin har inte påverkat affärerna –  efterfrågan har i själva verket ökat inom segmentet då behovet av vissa produkter ökar lavinartat. Hami Rashidi är uppenbart besviken på de branschkollegor som höjde priserna rejält på den eftertraktade handspriten under pandemin. Han berättar att Städmateriel Bolaget  tillverkar sin egen handsprit och satte sina priser utifrån hur mycket råvarorna steg. 

”Under förra året hade vi säkert kunnat omsätta 150 miljoner kronor. Men det handlar om vilka vi är och hur vi vill att vårt företag ska vara. Jag vill inte växa till vilket pris som helst. Jag är stolt över att ha försett äldreboenden med produkter helt gratis när det var slut under pandemin”.  

Ska expandera utomlands 

Den svenska marknaden är störst men bolaget har även nosat på den norska och finska marknaden. Nu är planen att expandera till fler marknader – så snart det nya lagret i Sundbyberg är klart. 

Idag jobbar 15 anställda i bolaget, Hami Rashidi beskriver dem som ett ungt och hungrigt gäng. 

”När jag pratar med intressenter som vill köpa oss frågar de ofta om vilka som sitter i ledningsgruppen eftersom jag ofta säger ”vi”. Men det är ju bara jag i ledningen”, säger Hami Rashidi och skrattar.

Hur ser konkurrensen ut på marknaden? 

”Jag brukar inte titta på vad konkurrenterna gör, man ska fokusera på sig själv. Företagande är ett sprintlopp och du kommer inte se Usain Bolt kolla på vad de andra gör.” 

Att sälja företaget står inte heller på agendan. 

”Så länge jag känner att jag vill jobba i den här takten kommer jag att äga bolaget själv. När jag vill sluta säljer jag, sån är jag, tills dess kör jag all-in”.

Läs mer

Bambuser var spekulant på Hero – som sedan Klarna köpte upp i stället

Krisåret över för Babyshop – nu ser hon ljust på framtiden: “Toppat laget”

Årets kursuppgång i Zalando bortsopad

Läs fler artiklar
LÄS MER