För 14 år sedan hittade Amelie Råberg, Anna Enander och Johanna Backman en lucka på marknaden. De skulle börja sälja egendesignade leksaker och inredningsprylar helt i trä, i Skandinavisk stil.
“När vi startade var det bara fåtal aktörer som jobbade med barnmöbler inom det segmentet. Det gjorde att vi fick en väldigt fin start”, säger Anna Enander som är vd i bolaget Sweden Concepts, som ligger bakom varumärket Kid’s concept.
Pandemin satte fart på affärerna
Redan från start var målet att inte jobba med plast, ha fokus på hållbarhet med FSC-märkt trä och produkter som var mer unisex än vad som ofta är regel när det kommer till produkter riktade till barn.
Inspirationen hittade de bland annat i sina egna gamla leksaker och från second hand.
Pandemin såg först ut att bli ett hårt slag för Kid’s concept. Mässor ställdes in, ordrar blev frysta och bolaget fick börja permittera.
Men trots det slutade pandemiåret som bolagets bästa någonsin försäljningsmässigt, som skyndade på deras digitala resa.
“Många av de länder som inte varit lika långt framme i e-handeln fick sätta igång med det, länder som var i lockdown plockade hem sina barn från skolorna och hittade till oss”, säger Amelie Råberg.
Bolaget, som är ett designföretag med eget varumärke, säljer sina produkter via andras webbshoppar och fysiska butiker. Men de har också en egen e-handel och en följarskara på Instagram på över 100.000.
Gick så bra att de betalade tillbaka permitteringsstödet
Förra året omsatte bolaget 81 miljoner kronor, en ökning från 48 miljoner året innan. De gjorde en vinst på 14,6 miljoner kronor (en ökning från 2,6 miljoner 2019).
Första kvartalet 2021 ökade försäljningen med 80 procent jämfört med året innan.
Under hösten bestämde sig grundarna för att betala tillbaka permitteringsstödet.
“Vi försöker hela tiden uppnå en bra magkänsla, oavsett om det handlar om affärer eller personalen. Det kändes bra i magen att betala tillbaka, det finns andra som behöver det bättre”, säger Anna Enander.
Har inga chefer
Magkänslefilosofin genomsyrar även andra delar av bolaget. De bestämde sig tidigt för att de inte ville ha någon hierarkisk organisation och har därför skippat chefer. Alla är i stället sin egen uppdragsgivare med sitt eget ansvarsområde.
Ett skäl till det var grundarnas egna erfarenheter från bolag som JC och Hemtex, som de ibland upplevde hade långa beslutsprocesser och många mellanchefer.
“Vi föredrar korta beslutsvägar och snabbt agerande”, säger Amelie Råberg.
Varje morgon bjuder de på frukost på arbetstid. De vill inte heller att personalen ständigt ska behöva jobba över.
Idag kan bolaget välja och vraka mellan onliekedjor och fysiska butiker runt om i världen som vill ta in deras produkter. I Storbritannien, som är bolagets näst största marknad efter Sverige, finns de till exempel hos premium-återförsäljare som Selfridges och Liberties.
Men det har inte alltid gått så här lätt.
Tvingades göra en omstart
Åren 2016 och 2017 drogs företaget med förluster. Anna Enander och Amelie Råberg beskriver det som att allt gick fel då.
“Vi hade problem med kvaliteten på produkterna hos en av våra leverantörer, en container blev stulen vilket inte finns på kartan att det ska ske, vi hade samarbeten som inte var bra för företaget som vi fick säga upp och vi hade leveransförseningar”.
“Vi fick göra en omstart. Det var bara att kavla upp ärmarna och göra en offensiv satsning framåt. I samband med det tog vi in nya delägare och satte en stark styrelse med kompetens inom många olika områden”, säger Anna Enander.
Idag finns varumärket på 30 marknader och exporten står för 70 procent.
Nu är siktet inställt på att växa ännu mer utanför Sverige och bolaget har tecknat avtal med stora återförsäljare i bland annat Frankrike och Australien.
När pandemin lättar tror de också att försäljningen kommer öka i de fysiska butiker som säljer bolagets produkter.
“Jag tror att det finns ett uppdämt behov hos folk att strosa omkring och spontanshoppa”, säger Amelie Råberg.