Sök

Vårdväskan blev en succé – nu cashar paret in och laddar för expansion

Vårdväskane-handel

Phillip och Sofi Miller.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Vårdväskan tar in ny ägare för att skala upp.


Idén till bolaget Vårdväskan kom när Sofi Miller pluggade till sjuksköterska. Hon såg att andra utbildningar hade väskor som representerade deras program – men ingenting liknande fanns för vårdstudenterna.

”Jag kände att vi sjuksköterskor fick så lite positiv uppmärksamhet. Trots att så många gjorde ett fantastiskt jobb inom vården så fanns ingen riktig yrkesstolthet, på samma sätt som hos poliserna”, har Sofi Miller tidigare berättar för Breakit 

Det la grunden för Vårdväskan som hon startade tillsammans med Phillip Miller under 2011. Det som började som en egendesignat vårdväska har idag utvecklats till ett mångmiljonbolag som säljer allt från kläder till redskap inom vården. Nu säljer bolaget både egna och andras varumärken i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Storbritannien.

Vårdväskan har i dag cirka 25 anställda med kontor och lager i Falkenberg. Under förra året omsatte bolaget 73 miljoner kronor med en ebitda-resultat på 6 miljoner kronor. 

“Vi växer kraftigt i år till över 100 miljoner kronor med riktigt fin lönsamhet”, säger medgrundaren Phillip Miller. 

Slukas av Storskogen

Nu köper den svenska företagsgruppen Storskogen upp Vårdväskan och förvärvar majoriteten av aktierna.

Någon prislapp har inte kommunicerats men om vi jämför omsättning och resultat med andra liknande transaktioner bör prislappen hamna på runt 100 miljoner. Grundarna stannar kvar som ägare och operativa i bolaget. 

Phillip Miller berättar för Breakit att han och Sofi Miller grundade bolaget i en liten etta för snart tio år sedan. 

“Vi har växt med egna medel hela vägen och ägde hela bolaget. Nu vill vi komma till en ny nivå och få med någon på resan tillsammans med oss”. 

Phillip Miller säger att det här markerar ett nytt kapitel för Vårdväskan där han ser fram emot att fortsätta utveckla bolaget. 

”En sådan finansiellt stark och långsiktig ägare ger trygghet för både våra medarbetare och kunder, samtidigt som vi nu också öppnar möjligheter för oss att utveckla såväl varumärke som produktutbud samt fortsätta vår geografiska expansion”, säger Phillip Miller. 

Vuxit snabbare än de hunnit med 

Vårdväskan har verkligen träffat rätt i pandemin – de befinner sig inom den snabbväxande e-handeln och riktar sig dessutom mot vårdpersonal. 

“Men vi växer varje år så det är svårt att säga om det beror på det ena eller det andra. Vi har som alla andra drabbats sett till personal och liknande, men försäljningsmässigt har det inte varit negativt”, säger Phillip Miller. 

Vårdväskans leverantörer är baserade i allt från Sverige till Europa och Asien. De har upplevt lite problem med leveranser men klarat sig bra på det stora hela. 

“Vi kör inte så mycket från Asien, mycket är svensktillverkat, men det är främst priserna som gått upp på containrar”, säger Phillip Miller.  

Sverige är i dag den största marknaden följt av de övriga nordiska länderna och nu ska Vårdväskan expandera ytterligare. 

“Vi har växt fortare än vad vi hinner tjäna in likviditeten, även när vi haft fin lönsamhet räcker det inte till, tanken med ny ägare är att kunna ta de större besluten, investeringarna och satsa på fler marknader”, säger  Phillip Miller. 

Den nya ägaren Storskogens äger runt 60 affärsenheter som tillsammans omsätter runt 10 miljarder kronor. I år har de gjort 30 förvärv hittills i år och Vårdväskan är det tredje e-handelsbolaget de köper upp. 

Läs mer