Annonssamarbete med Devies

Så får de maximal affärsnytta för IT-pengarna – med hjälp av tjänsten CTO-as-a-Service från Devies

John Johansson på Devies (tv) är anlitad som CTO-as-a-Service av Attent där Eivind A Norebø (th) är CEO.

Karin Holmberg

Genom att prenumerera på tillgång till teknisk expertis får startupbolaget Attent både kostnadskontroll och kan säkerställa att deras IT verkligen bygger värde – både för bolaget och kunderna.

Framtidens tandvård stavas artificiell intelligens – i alla fall om det norska techbolaget Attent får bestämma. 

”Vi utvecklar just nu en produkt som gör att privatpersoner ska kunna scanna sina tänder hemma, låta AI göra analysen och sedan få resultatet skickat till sig, rätt in i telefonen”, säger företagets CEO Eivind A Norebø.

Han har lång erfarenhet av att bygga bolag, men med Attent stod det snart klart att de behövde få in mer teknisk kompetens i bolaget – snabbt! Lösningen blev samarbetet med det svenska techbolaget Devies och deras tjänst CTO-as-a-Service. 

”Norges främsta IT-guru gav oss tipset om att ta kontakt med Devies och John Johansson som CTO, med motiveringen att han har den breda, tekniska kompetens som vi behöver. Han är insatt i allt från GDPR till gamification.”

Nyfiken på hur Devies kan hjälpa er maxa affären? Läs mer här!

Från bollplank till helhetsgrepp

Devies tjänsteerbjudande vilar på tre ben, där det första innebär att Devies kunder prenumererar på rådgivning kring IT-relaterade frågor uppstår i vardagen. Sedan kan kunderna också välja att beställa ett arbetspaket när de vill lösa en specifik arbetsuppgift, till exempel att göra en extern analys eller presentera ett case att använda som beslutsunderlag.

Det tredje benet i CTO-as-a-Service är Acting CTO, där Devies går in och äger hela IT-leveransen för kunden. Det är det sistnämnda som Attent har valt att använda sig av just nu:

”När vi kom i kontakt med John i början av året behövde vi få en CTO som snabbt kunde sätta sig in i vår affärsidé och leda IT-arbetet tills vi får en permanent CTO på plats. Jag är väldigt imponerad av hur otroligt snabbt han satte sig in i vår verksamhet och hans djupa förståelse för de utmaningar vi står inför. Nu ansvarar Devies för allt från att etablera den tekniska infrastrukturen och säkerställa till säkerhet och GDPR-efterlevnad till utvecklingen av vår app och webbportal.”

Rätt kompetens vid rätt tidpunkt

Just nu anlitar de Devies som Acting CTO på 50 procent, med planen att kunna ha kvar bollplanksfunktionen på 5-10 procent när de hittar rätt person att axla CTO-rollen permanent.

”I en startup har en CTO en tung börda att axla och vi andra i bolaget har inte den djupgående tekniska kompetens som behövs för att kunna diskutera viktiga vägval i tekniska frågor – vad som faktiskt är bäst för Attent och våra framtida kunder. Därför är det en trygghet att Devies kommer att kunna fungera som sparringpartner för vår kommande CTO och fortsätta som leverantör av IT-infrastrukturen.”

Vem som kommer att ta över som CTO är inte klart ännu, men Devies ger rådgivning även kring detta:

”Utan Johns hjälp hade vi sannolikt redan bommat den rekryteringen, genom att efterfråga fel kompetens. Med Devies hjälp blir det helt enkelt en tryggare rekrytering.”

Lätt att räkna hem kostnad

Attent prenumererar på Devies CTO-tjänster vilket ger en bra kostnadskontroll. Och även om Eivind inte har beräknat exakt vad de tjänar på att ha tillgång till rätt kunskap vid rätt tillfälle, menar han att det är lätt att räkna hem kostnaden:

”Det säger sig självt att det är extremt lönsamt för oss”, säger Eivind. 

Genom att låta Devies sätta sig in i de tekniska frågorna var efter de uppstår och ta in rätt kompetens, sparar de resurser istället för att behöva anställa.

”Om jag skulle göra om allt som vi gjort under 2021, skulle jag bara ändra på en sak: anlitat Devies ännu tidigare! I övrigt är lösningen helt optimal för oss.”

Nyfiken på hur Devies kan hjälpa er maxa affären? Läs mer här!

Läs mer