Breakit - Grävsajten Blank Spot startar crowdfunding för aktiekapital
Foto: Rikard Westman/Stora Journalistpriset

Grävsajten Blank Spot startar crowdfunding för aktiekapital

Jonas de Lange
Jonas de Lange
06 mar 2016, kl 23:42

Nu letar bolaget 3 nya miljoner kronor för att få fart på försäljningen.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
06 mar 2016, kl 23:42

För nästan exakt ett år sedan genomförde Brit Stakston och Martin Schibbye en av fjolårets mest lyckade crowdfundingkampanjer med sitt nya bolag Blank Spot Project. 

Idén bakom går ut på att erbjuda kvalitetsjournalistik och fylla de vita fläckarna på världskartan som andra utrikeskorrespondenter inte täcker. Blank Spot har fått stor uppmärksamhet efter bolaget med en påhittig finansieringsmodell har lyckats skapa grävande journalistik, utan att vara beroende av annonser eller traditionella papperstidningsprenumerationer.

Förra rundan erbjöds backarna en sorts digitala prenumerationer, eller medlemskap som bolaget självt kallar det. Ett år senare tar grundarna det hela ett steg längre.

3 miljoner kronor ska tas in genom equity crowdfunding, till en värdering på närmare 10 miljoner kronor. Det innebär alltså att bolaget öppnar för nya delägare.

“Det handlar bland annat om att hitta nya sätt att skapa långsiktiga relationer med våra medlemmar och de som bryr sig om vad vi gör. Sedan handlar det också om att få in affärskompetenser som vi inte har sedan tidigare”, säger medgrundaren Brit Stakston.

Är det inte bättre att leta efter affärsänglar om ni behöver mer kompetens i bolaget?
“Det är ett spår vi utforskar parallellt med crowdfundingen. Men vi ser också att det finns kompetens hos våra medlemmar som har använts på ett intressant sätt i samband med många reportage. Alla personer vi knyter till oss är intressanta", säger Brit Stakston och forstätter:

"Det handlar också om att vi vill bygga en folkrörelse runt journalistik. Vi vill att våra medlemmar ska reagera med bestörtning om deras lokala tidningar läggs ned.”

Med det nya kapitalet satsar bolaget på att få mer tid till långsiktig planering och öka försäljningen.

“Det har varit ett bra år för oss men vi har slitit hårt också. Hittils har vi varit tvungna att vara operativa hela tiden och har inte haft tid att vässa säljstrategin. Det vill vi ändra på. Sedan är en svag länk att vi inte har haft ett webbteam inhouse”, säger Brit Stakston.

Förra året omsatte bolaget 2,5 miljoner kronor och gjorde ett nollresultat.

Uppdatering: Det står nu klart att insamlingen av aktiekapital sker på den svenska crowdfundingsajten Fundedbyme.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel