Sök

Högt tryck på second hand – nu siktar Sellpy mot 20 nya marknader

Sellpye-handel

Gustav Wessman. Foto: press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Snabbväxande Sellpy doppar tårna i 20 nya marknader – samtidigt som trycket från kunderna leder till långa väntetider.
“Vi bygger ut och skalar upp vår verksamhet hela tiden”, säger Sverigechefen Gustav Wessman.

Second hand är hetare än någonsin och bland de större spelarna i Sverige hittar vi Sellpy, som byggt en marknadsplats för att sälja och köpa varor på second hand. Säljaren beställer hem en påse och fyller den med kläder som ska säljas, varpå Sellpy lägger ut och säljer varorna i utbyte mot ersättning. 

Sellpy har lockat tunga investerare som klädjätten H&M och sedan starten 2014 har över 9 miljoner produkter sålts genom plattformen som i dag finns i Sverige, Tyskland, Nederländerna och Österrike. 

Under det gångna året har pandemin drivit på e-handeln rejält, något även Sellpy märkt av. 

“Det har liksom för många andra varit ett utmanande år, men vi ser absolut att efterfrågan på att sälja och köpa har växt starkt”, säger Gustav Wessman, som är Sverigechef på Sellpy.

Nu gasar bolaget och lanserar sin e-handel i 20 nya länder i Europa. 

“Varje plagg som köps second hand sparar resurser för vår planet. Efterfrågan i våra nya marknader växer snabbt och därför är det otroligt roligt att vi fortsätter expandera så att vi kan erbjuda fler kunder i Europa en möjlighet att leva mer cirkulärt”, säger Gustav Wessman.

Satsningen innebär dock inte att kunderna kan skicka in varor till försäljning, utan det handlar enbart om att kunna köpa de produkter som har skickats in från andra mer etablerade marknader som exempelvis Sverige och Tyskland. Tanken är att Sellpy ska testa på olika länder för att på sikt se vad som flyger och därefter kunna utöka tjänsterna på de mer framgångsrika marknaderna. 

Satsar på lager i Polen 

Som del i detta samarbetar Sellpy med H&M Group Global Supply Chain, vilket innebär att de får tillgång till ett lager i Polen och hjälp med service kring distribution, kvalitetskontroll av plagg samt orderhantering. På så sätt vill man minska transporterna och erbjuda snabbare leveranstider.

Sellpy har hittills bara haft lager i Sverige, vilket innebär långa transportsträckor, och därmed belastning på miljön. 

“Vi vill komma närmare våra köpare hela tiden, nu tar vi ett första steg mot det genom att öppna ett lager med H&M. Utöver det handlar det om att jobba med de transporter som görs och säkerställa att det sker så hållbart som möjligt”, säger Gustav Wessman.

Han tillägger att transporten utgör en mindre del i förhållande till miljövinsterna i att köpa ett plagg second.

“Självklart jobbar vi fortsatt fokuserat med att försöka förbättra och minska vårt avtryck, samtidigt som besparingen är mycket större när man köper second hand jämfört med nytt”. 

Långa hanteringstider 

Under 2019 omsatte Sellpy runt 200 miljoner kronor med en förlust på 22 miljoner kronor.  

Gustav Wessman vill inte uppge några siffror för 2020, men säger att efterfrågan ökat. 

Att trycket är högt avspeglar sig även i hanteringen av varorna, och den som skickade in produkter till försäljning i början av maj får nu vänta tills slutet av sommaren innan varorna sorteras och läggs ut till försäljning. 

“Där ser du en del av den stora ökningen i efterfrågan. Vi bygger ut och skalar upp vår verksamhet hela tiden, men vi ser fortsatt väldigt hög efterfrågan på att sälja varor”, säger Gustav Wessman. 

Det är inte heller så enkelt som att bara skala upp med mer personal för att möta trycket, faktorer som lager, robotar och liknande delar ska också falla på plats. 

“Vi har även sett en stark ökad efterfrågan från säljtjänsten på våra europeiska marknader som hanterats från Sverige. Nu adderar vi kapacitet på den svenska marknaden genom att sortera påsar från våra europeiska marknader i Polen”. 

Gustav Wessman säger att second hand är på frammarsch i hela Europa. 

“Det är definitivt en marknad som växer väldigt snabbt, framförallt i norra Europa, och vi tror att efterfrågan kommer att fortsätta växa när konsumenterna blir allt mer medvetna”. 

 

Läs mer