Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Liveshoppningbolagen välkomnar Klarna – “Skulle öppna upp marknaden”

Klarna planerar en storsatsning på liveshopping - och när jättar kliver in på marknader kan det börja skaka under fötterna på de som redan är där.
“Vi tycker bara att det är spännande”.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Live-videoshopping har varit populärt i Asien sedan flera år. Konceptet – som kan beskrivas som en blandning av underhållning, reklam och e-handel – har börjat få fäste även i Europa och för att ta några nordiska exempel har Lindex, Fiskars och Daniel Wellington provat att locka kunder med denna metod.

På de svenska börserna finns snart tre bolag som är verksamma på området: Bambuser, Mavshack samt om ett par veckor även Qbrick. Dessutom finns det flera onoterade aktörer, bland andra Onbaz och Ehandel.

I onsdags avslöjade Breakit att Klarna förbereder en storsatsning på liveshopping, antingen genom att bygga en egen lösning eller förvärva ett redan etablerat bolag i branschen.

Bambuser, som antagligen är det mest kända liveshopping-bolaget i Sverige, steg på börsen efter att uppgifterna publicerats. Bolaget har redan ett visst samarbete med Klarna och har hunnit skaffa sig flera stora, internationella kunder.

“Ett intåg från Klarna ser jag som en möjlighet, för då kommer marknaden att öppnas upp ytterligare. Jag vill ju att fler och fler bolag ska börja med live video-shopping. Sedan är ju Klarna duktiga med vad de håller på med och jag har all respekt för dem”, säger Mavshacks vd Tommy Carlstedt till Breakit om Klarnas eventuella intåg.

Han får medhåll av vd-kollegan på Qbrick:

“När ett bolag som Klarna har sådana planer så sätter det såklart fokus på den bransch vi verkar i – att det finns något som är reellt och viktigt där. Så vi tycker bara att det är spännande”, säger Fredrik Fagerlund.  

Enkelhet är nyckeln

Tommy Carlsted på Mavshack vittnar om stort intresse och många samtal från potentiella kunder. Samtidigt står alltså leverantörerna på en redan ganska lång rad och frågan är vad som kommer att avgöra vem av dessa som tar hem flest kunder? Enkelheten är nyckeln, argumenterar Tommy Carlstedt.

“Breakit skulle kunna gå live med vår produkt på fem minuter under förutsättning att ni har en hyfsat modern hemsida”, säger han och föga överraskande argumenterar han för att just Mavshack har det mest enkla och samtidigt mest kompletta erbjudandet (som stöd för det senare lyfter han fram att bolaget har en unikt stor studio i Värtahamnen som leds av den förre TV3-profilen PA Gullö).

Qbricks vd Fredrik Fagerlund kontrar och hävdar att bolagets plattform av historiska skäl är mer flexibel i så motto att den lätt kan anpassas till andra typer av sändningar. Liveshopping behöver, säger han, faktiskt inte vara live.

“Vår lösning hanterar hanterar både live, förinspelad live och ondemand beroende på vad som nu passar slutkonsumenten”, framhåller Qbrick-chefen.

Det som förenar de tre noterade bolagen (om man nu kan räkna Qbrick till denna skara, första handelsdag är planerad till den 16 juni) är att de har varit igång med verksamhet inom rörlig bild och streaming ett bra tag. Alla  tre grundades för 15-20 år sedan och har, om man generaliserar, famlat efter en uthållig och lönsam affärsidé i flera omgångar.

Kan liveshopping bli deras välsignelse? Ja, säger aktiemarknaden som har gett Bambuser ett värde om 4,5 miljarder kronor och handlat upp Mavshack över 70 procent det senaste året, mycket tack vare breddningen till liveshopping.

Många leverantörer, lägre pris

Men om teknikhöjden inte är högre än att det bara i Sverige finns många potentiella leverantörer, kommer inte priset att gå ned då? Tommy Carlstedt protesterar inte mot påståendet.

“Det är väl en naturlig del av teknikutvecklingen, att det blir billigare och mer tillgängligt för alla. Det är ju så produktutvecklingskurvan ser ut”, säger han och fortsätter:  

“Mavshack måste säkerställa att bolaget har en effektivitet i sina processer. Vi är ett teknikbolag som funnits ett tag, så vi har tagit lärdom om de sakerna. Vi ska ta en så stor del av kakan som möjligt”, resonerar Mavshacks vd.

Läs mer