Sök

Annonssamarbete med TELIA

”Med Telia får vi den personliga kontakten och storföretagets muskler”

TeliaDigitalisering

Ebba Arnborg

Scandinavian Biopharma har dagliga kontakter över hela världen och en stabil IT-miljö är helt avgörande för deras affär. Med Telia som helhetsleverantör har de en partner att utvecklas tillsammans med – för tillväxtresan fortsätter i högt tempo.

Det svenska biotechföretaget Scandinavian Biopharma, som 2019 utsågs till ”Gasellföretag” av DI, utvecklar världens första vaccin mot ETEC. Det är en bakterie som orsakar kraftig diarré och turister fruktar den på semestern, men framför allt riskerar den att göra hundratals miljoner barn  svårt sjuka och upp emot 400 000 barn under fem år i utvecklingsländer dör varje år på grund av den.

”Vi jobbar globalt och är beroende av att kunna ha kontakt på distans, även före pandemin, Som utvecklingsföretag krävs dessutom att mycket dokumentation sker digitalt, det betyder att allt från telefoni till IT-plattform måste fungera”, säger CFO Peter Liss.

Samla all it och kommunikation och spara tid och pengar – här kan du boka kostnadsfri rådgivning!

Säkert med helhetslösning

För två år sedan hade de ett mindre företag som IT-support, men i och med växande behov bytte de till Telia som helhetsleverantör, för allt från implementering till drift och underhåll.

”Telia ser till att allt fungerar. De hjälper oss med olika plattformar, säkerhet, speed, lagringsmedia, VPN-kanaler, tvåpunktsauktorisering och databackup, vilket inte minst är viktigt för ett företag som sysslar med forskning och utveckling.”

Gör det enklare att få tekniken att fungera ihop, genom att samla all it och kommunikation. Här kan du boka kostnadsfri rådgivning!

Känner supporten vid namn

När Scandinavian Biopharma skulle ta klivet över till Telia hade Peter en oro att de skulle tappa den personliga kontakten som han haft med den gamla leverantören. Men eftersom Telia organiserar sin support i mindre team som lär känna kunden, kom den rädslan på skam:

”Även om du är ett företag i vår storlek behöver du inte vara orolig för att hamna i storkundssupporten. Det är samma team på sju-åtta personer som hela tiden hjälper just oss och de vet vilka vi är och vad vi behöver. För mig som formellt är IT-ansvarig känns det mycket värdefullt att känna de här personerna till namn – det är som att jobba med ett litet företag, fast de har storföretagets muskler.”

Pratar dagligen

Som ett led i sin expansion jobbar Scandinavian Biopharma även med ett utvecklingsprojekt för att byta servermiljö. Istället för att ha den internt kommer den att flyttas till Telias serverhall istället, vilket kommer att ge tillgång till service, kyla och backup på ett helt annat sätt än tidigare.

”Det blir ett stort lyft! Telia har hela tiden funnits med som ett bollplank för oss när vi har utvecklats och nu när vi är i en expansionsfas pratar vi dagligen. Vi är helt enkelt väldigt nöjda med Telia.”

Att de har Telia som helhetsleverantör gör vardagen smidigare, menar Peter:

”Att ha en ingång för samtalet, oavsett vad problemet gäller, gör att du inte behöver fundera över var du ska börja fråga efter hjälp. Och med bra supportavtal, med givna svarstider, vet vi att hjälpen kommer och när. För att ge ett konkret exempel: vi hade ett strömavbrott som gjorde att vi fick problem med brandväggen. Då kom Telia ut till oss och löste problemet omgående på plats. Vi var up and running samma dag, det tycker jag är ett bra betyg.”

Samla all it och kommunikation och spara tid och pengar – här kan du boka kostnadsfri rådgivning!

LÄS OCKSÅ: Telias företagsrådgivare Filip Wilhelmsson hjälper varje dag kunder att få bättre koll på hur deras IT-miljö kan fungera säkert. Här är 5 vanliga frågor som skapar frustration  – och lösningarna för en effektivare arbetsdag.

Läs mer