United Screens värvar youtuber från amerikanskt talangnätverk

Breakit - United Screens värvar youtuber  från amerikanskt talangnätverk
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

En av Sveriges absolut största youtubers, Robert “Robbaz” Öberg, värvas till det svenska talangnätverket United Screens.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Robbaz, 24, har varit aktiv på Youtube sedan augusti 2008 och arbetar med sin kanal på heltid. Hittills har han över 1,2 miljoner prenumeranter och mer än 6 miljoner visningar per månad. Han publicerar videos där han främst spelar olika sorters spel och kommenterar dem på ett humoristiskt sätt. Kanalen innehåller även videos där han lagar mat och brygger öl.

Tidigare har Robbaz tillhört ett amerikanskt Youtubenätverk men har nu alltså valt att ansluta sig till svenska United Screens.

"I andra nätverk kan man snabbt bli en i mängden, men hos United Screens arbetar de mycket mer aktivt och hjälpsamt från första början. Det gör det enklare för mig som kreatör att slappna av och skapa innehåll, då jag vet att de finns där för mig när det behövs,” säger Robbaz.

Niclas Lundberg, exekutiv Youtube-producent på United Screens, är nöjd med övergången.

“Det är ytterst förnämligt att få ha ett samarbete med en av Sveriges största och äldsta kanaler!”

United Screens är ett av flera talangnätverk i Sverige som kopplar ihop profiler i sociala medier med annonsörer. Under 2015 mer än dubblade United Screens omsättningen med 157 procent till 54 miljoner kronor.

Fakta om Robbaz

Drivs av: Robert Öberg, 24 år
Startade: 8 augusti 2008
Antal prenumeranter: 1 280 000
Totala antalet visningar: 305 000 000

Läs fler artiklar
LÄS MER