Sök

Linas Matkasse släpper rapport – ökar takten

Linas matkassee-handelMatkasse

Walker Kinman, vd och Lina Gebäck grundare Linas Matkasse. Foto: Press.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Linas Matkasse har pressats på börsen efter noteringen tidigare i år.
Nu visar matkassen hur det går.

Linas Matkasse, eller LMK Group som bolaget egentligen heter på börsen, släppte på onsdagsmorgonen sin första rapport som noterat bolag.

Rapporten visade att tillväxten har accelererat från fjolårstakten. Under årets tre första månader omsatte bolaget 419 miljoner kronor, en ökning med nästan 34 procent om man tar bort valutaeffekter. Tillväxttakten under hela 2020 låg på 17 procent.

“Den positiva trenden från 2020 fortsatte under första kvartalet 2021 där vi såg ett gott momentum vad gäller kundtillströmning, tillväxt och lönsamhet”, skriver bolagets vd Walker Kinman i rapporten

Rusning till matkassen

Han berättar även att matkassebolaget fick in 50 procent fler nya kunder under det första kvartalet i år än under motsvarande period i fjol. Noterbart är att sälj- och marknadsföringskostnaderna ökade nästan lika mycket under perioden.

Walker Kinman vittnar i vd-ordet om att bolaget har haft “fortsatt tillväxt” under det andra kvartalet, men påminner också om att jämförelsesiffrorna nu blir tuffare. Den första stora pandemivågen rullade ju över Sverige under förra våren. Samtidigt skriver chefen för Linas Matkasse att bolaget är övertygat om att skiftet från offline till online kommer att fortsätta även efter covid-19.

Han betonar i sitt vd-ord även att bolaget kommer att fokusera på att kunden i högre grad ska kunna skräddarsy sig egen matkasse.

“Vi är bara i början av vår resa där vi kommer att fortsätta vara innovativa inom allt som rör mealkits. Vi är fokuserade på att fortsätta stärka vårt erbjudande genom personalisering för att skapa ökad konkurrenskraft och kundlojalitet”, skriver han.

Resultatet då? Resultaträkningen stökas till av att LMK under det första kvartalet genomfört sin noteringsprocess. En sådan kostar pengar, närmare bestämt 13 miljoner kronor i LMK:s fall under det första kvartalet.

Om man tar bort börsnoteringskostnaderna hamnade rörelseresultatet på 29,4 miljoner kronor, upp från cirka 21 miljoner kronor motsvarande period i fjol. Längst ned i resultaträkningen hittas en vinst på 6,4 miljoner kronor.

LMK noterades på Stockholmsbörsen juniorlista First North i slutet mars. Teckningskursen låg på 79,50 kronor och efter en stark start har LMK, likt många andra e-handels- och techaktier, pressats under de senaste veckorna. På tisdagen stängde aktien strax söder om 74 kronor, alltså klart lägre än introduktionserbjudandet. Återstår att se om köparna kommer tillbaka efter morgonens rapport. 

Läs mer