Sök

Deras digitala mataffär levererar närproducerat direkt till dörren

Gårdsbudet

Niklas Grennard, en av tre medgrundare. Foto: Gårdsbudet

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

"Vi trodde att folk skulle vara benägna att betala för bra saker. Nu vet vi att det är så", säger en av medgrundarna.

Varje vecka presenterar vi ett nytt bolag under rubriken “Veckans Break?”. Den här veckan har vi pratat med Gårdsbudet.

Med inspiration från amerikanska Good Eggs smyglanserade Gårdsbudet sin tjänst i Stockholmsområdet förra sommaren. I korthet kan den beskrivas som en digital plattform för att koppla ihop konsumenter med lokala producenter.

“Ta bara en sådan sak som alla återkommande köttskandaler, folk ifrågasätter industrin mer och mer, och bryr sig alltmer om ursprung. Man vill veta varifrån maten kommer”, säger Niklas Grennard, en av tre medgrundare.

Gårdsbudets kött ska vara naturbetat, produkterna närproducerade och så långt som möjligt ekologiska. Man vill sälja maten med hjälp av “storytelling”. Det ska finnas en historia bakom råvarorna som den som serverar maten kan berätta vid middagsbordet.

Enligt Niklas Grennard har den “skarpa testperioden” varit lyckad. Han tycker att det är ett bra betyg att 80 procent av kunderna har återvänt och att vissa har beställt mat via Gårdsbudet varje vecka. Viss draghjälp har också kommit från kända matprofiler som uppmärksammat tjänsten.

“Har jag inte länge efterfrågat ett småskaligt alternativ till ICA och Coop? Jo, det har jag. Och här är det ju”, twittrade till exempel mat- och tv-profilen Lotta Lundgren.

Just att vara ett alternativ till Ica är dock inte direkt vad Gårdsbudet eftersträvar - snarare ett komplement.

“Vi kommer inte att ersätta matbutiken, vi kommer till exempel aldrig ha apelsiner eftersom det inte finns i Sverige. Men vi vill vara de som tar tillbaka närheten till maten”, säger han.   

Affärsmodellen är enkel, bolaget tar procent på försäljningen. Priserna på råvarorna sätter producenterna själva. Senast måndag kväll måste den som vill ha sin matleverans på torsdagen lägga sin beställning samt betala för den. Det gör att Gårdsbudet slipper ligga ute med några pengar. Varorna körs sedan ut med hjälp av Klarna-grundarnas startup Budbee

"Vi packar om varorna i vårt ompackningslager och vissa kassar kan ha ett innehåll från 20-25 olika gårdar. Som privatperson har du oftast inte möjlighet att åka runt till så många, om ens några, gårdsbutiker", säger Niklas Grennard.

En svårighet i modellen ligger i producenternas småskalighet, menar han.

“Många av varorna är sköra, blir det frost så blir det frost och då har du inga morötter att leverera”.

Gårdsbudet tror att målgruppen bara kommer bli större och hänvisar till att andelen ekologisk mat som såldes i Sverige under 2015 ökade med 38 procent. 

“När vi började sa vi att vi trodde att folk var benägna att betala för bra saker. Nu vet vi att det är så”, säger Niklas Grennard.

Att företaget som Gårdsbudet delvis hämtat sin inspiration från, Good Eggs, i höstas lade ner verksamheten i New York, Los Angeles och New Orelans för att enbart finnas kvar i San Fransisco - samt sade upp 140 personer - är inte något som man låter sig begränsas av.

"Vi inspireras snarare av det faktum att de lyckats få in över 52 miljoner dollar i kapital, det visar att det finns stor potential i affärsmodellen. Ett annat lyckat exempel är tyska Bonavito som finansieras av Rocket Internet", säger Niklas Grennard och fortsätter:

“Hela ambitionen är att bygga en modell som man enkelt kan ta vidare. Vi vill växa till andra delar av Sverige och får redan mejl och förfrågningar om det".

Ett första steg mot expansion skulle i så fall vara att ta in kapital.

“Inte bara för pengarna, utan också för att kunna få in rätt kompetens som kan hjälpa oss att växa", säger han och fortsätter:

"Sveriges gränser behöver inte heller vara ett stopp. Får man modellen att fungera så tror jag att det i slutändan handlar om vem som gör det enklast, både mot kund och producent”.

Läs mer