Sök

De har funnit rätta formen – skjortor för alla mångdubblar e-handelns omsättning

ShesizeShift

Sandra Turner och Emmeli Marmander, grundare Shesize. Foto: Press

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Emmeli Marmander och Sandra Turner har skapat en skjorta som passar för alla kvinnor – oavsett kroppsform. Efterfrågan är stor och nu försöker entreprenörsduon få med sig Shift-investerarna på tåget för att expandera.


Alla kroppar ser olika ut, och det faller på sin egen orimlighet att anta att alla passar i de kläder som ofta anpassas efter den typiska idealkroppen som skildras i media.

Shesize är ett bolag som vill förändra normerna och skapa skjortor som anpassas efter kvinnan – inte tvärtom. Shezise säljer skjortor i över 35 storlekar där kunderna kan hitta sin perfekta passform. 

Bakom bolaget står grundarna Emmeli Marmander och Sandra Turner – och de har fått en riktig rivstart. Premiäråret 2020 sålde de för 300.000 kronor via sin e-handel och distributörer. I år är målet att omsätta runt 2,5 miljoner kronor och de kommande åren ha en tillväxttakt på mellan 100 och 200 procent.

”Genom vårt bolag gör vi skillnad varje dag genom att förändra normer och lyfta en mångfald av kvinnor. För oss är olikheter det vackraste som finns och eftersom alla kvinnor är unika har vi tagit fasta på det vid all produktutveckling”, skriver de på sin hemsida. 

Emmeli Marmander bor i Kinna och Sandra Turner i Knivsta, men de kommer båda ursprungligen från Sri Lanka. Visionen är att starta en egen fabrik på Sri Lanka där delar av försäljningen ska gå till lokal utbildning. 

Shesize är ett av de tio bolag som gått vidare i Breakits och Blings tävling Shift och nu ska pitcha för att få investerarna på kroken. Shesize söker 1 miljon kronor i utbyte mot 10 procent av bolaget. 

”Som ett startup-bolag och entreprenörer som kommer utifrån Stockholm så är det helt klart svårare att komma i kontakt med ”rätt” investerare som är en bra matchning för det läget man befinner sig i. Shift har gett oss en fantastisk möjlighet att presentera vår affärsidé, komma i kontakt med ”rätt” investerare och det ger oss också möjlighet att synas på en bra plattform”.

Varför är ni entreprenörer?

”Det ger oss möjlighet att var med och påverka, skapa engagemang och driva förändring. Ta upp frågor som branschen behöver lyfta och agera på idag och i framtiden för att skapa en inkluderande och hållbar framtid.  Vi vill vara en del av en bättre värld, en värld där alla räknas”.

Var befinner ni er och ert företag om fem år – dröm gärna stort!

“Vi är ett globalt etablerat varumärke som har flera ben att stå på, med fortsatt fokus på storlekar och passform. Vi har startat upp vår fabrik och byggt ett stabilt bolag som gör skillnad på riktigt. Vi jobbar ständigt med produktutveckling och ser inga begränsningar, vi har en hållbar cirkulär ekonomi och jobbar ständigt med förbättringsarbete”. 

Vad har varit den tuffaste utmaningen som entreprenör hittills? 

“Att vara ensam som entreprenör är tufft och en av de största utmaningarna som vi båda upplevt. Tillsammans blir vi starka, fortsätter resan framåt och ta oss an de utmaningar som vi kommer att stå inför i framtiden. Det finns så många fördelar med att vara två vad det gäller utveckling, strategier och självklart mer effektivt. Att komplettera varandra, ha samma mål och visioner tror vi är ett måste för att utveckla, skala upp och verkställa företagets mål och visioner”.

Läs mer