Chew Folk vill ta plasten ur tugget – miljarder ligger i potten

Chew Folk Shift
Chew Folk vill ta plasten ur tugget – miljarder ligger i potten

Farzad Amirriazi och Abtin Soltanpour, grundare Chew Folk.

Towe Boström

Reporter

Visste du att tuggummit du tuggar sannolikt innehåller plast?

Det vill startupen Chew Folk ändra på.

”Tugga inte plast” är det raka och tydliga budskapet från den svenska tuggummi-startupen Chew Folk. Faktum är att många tuggummin i dag innehåller plast, vilket har en negativ inverkan på miljön, inte minst om de spottas ut i naturen. Chew Folk har därför tagit fram svensktillverkade plastfria tuggummin som bland annat baserar sig på extrakt från sapotillträdet (som också brukar kallas för tuggumiträdet)

Visionen är att bolaget ska bli en ledande global aktör som går i bräschen för en transformationen mot en värld utan plasttuggummin.

Och visst finns det marknadsandelar att ta – bara den svenska tuggummi-marknaden värderades till 1,5 miljarder kronor 2019. 

Chew Folk är grundat av Abtin Soltanpour och Farzad Amirriazi som kommer från Sollentuna respektive Årsta. Nu ska de, tillsammans med nio andra bolag, slåss om investerarnas pengar i Breakits och Blings tävling Shift.

”Det känns lite surrealistiskt. Vi har kämpat hårt för att ta oss hit och därav känns det jättekul att vi nu kan lyfta huvudet och se att allt slit har gett resultat! Att vara i finalen är en bekräftelse att vår produkt och vision är rätt”. 

Varför är ni entreprenörer?

”Man blir entreprenör för att man har en drivkraft och vill uppnå något som ännu inte finns och för att man ser ett behov man kan hjälpa till att fylla. Är det pengarna som styr mest så kommer man aldrig att lyckas, man behöver ha passionen för sin produkt eller idé annars kommer det bli tufft att orka när blåser motvindar.” 

Var befinner ni er och ert företag om fem år?

”Den uttalade vision som vi har på Chew Folk är att vi innerligt hoppas att plasttuggummin ska vara ett minne blott. Vår dröm är att vi på Chew Folk har varit en ledande aktör i den transformationen och att vi säljer och levererar våra produkter på flera kontinenter”. 

Vad har varit tuffaste utmaningen som entreprenör hittills?

”Vi tillverkar ju våra tuggummin i Sveriges enda tuggummifabrik och att bygga upp en fabrik från grunden var en stor utmaning. Allt från att hitta lämpliga lokaler till produktionsutrustning och kravställningen kopplat till det var en utmaning att få till. Många rådgivare gav oss rådet att hitta en producent och enbart fokusera på att få ut produkten på marknaden, men med vår bakgrund så låg mycket av det roliga i hela affärsidén i att bygga upp Sveriges enda tuggummifabrik. Nu med resultat i hand är vi mycket nöjda med valet vi gjort”. 

Vad önskar ni att ni visste innan ni startade bolag? 

”Kunskaper inom bokföring, hur man bokför!  Skämt åsido (fast ändå inte) så är det en stor skillnad på att driva eget jämfört med att vara anställd. Det är en känslomässig berg-och-dalbana, vid varje framsteg är vi i sjunde himlen och varje motgång tar hårt. Det är viktigt att hitta sätt för att kunna koppla bort och även njuta av livet”. 

Grundarna söker 3,5 miljoner kronor i utbyte mot 15 procent av bolaget. 

Spana in teamets egen pitch:
 

Läs mer

Chew Folk vill bli nästa Oatly - “Ingen mellanmjölk”

Vi frågade 90 entreprenörer om deras bakgrund, utbildning och nätverk – det här kom vi fram till

Padelkungens superklipp(?), pr-pressade papegojor, ångestmejl – och miljardärfamiljens snabbväxare till salu

Läs fler artiklar
LÄS MER